ROKKIRALLI
Rokkirallia ajetaan siviililiikenteestä poistetuilla autoilla, joihin on rakennettu turvakaaret sekä kuljettajalle kuppipenkki ja nelipistevyöt.
Perusajatukseltaan Rokkiralli vastaa jokamiesluokkaa, näkyvimpänä erona on se, että rokkirallissa takamoottoriset autot on kielletty. Junior-luokkaan pääsee ajamaan 15-vuotiaana, ja siihen tarvitaan huoltajan suostumus, ajonäyte sekä kirjallisen kokeen suorittaminen.
Kaikkien aikojen ensimmäinen kisa ajettiin talvella 13. helmikuuta 2000 Kouvolassa, tuolloin nimellä StockMan AutoCross. Laji sai nimekseen Rokkiralli seuraavalla kisakaudella vuonna 2001. Alussa kisa oli yksipäiväinen, mutta nykyään kisoja järjestetään kaksipäiväisenä. Kisassa on viisi luokkaa: Super (vuodesta 2003), Kardaani (takaveto), Vetari (etuveto), Lady ja Junior- luokat (vuodesta 2004).
Idea autourheilulajista, johon kenellä vain olisi mahdollisuus osallistua, syntyi sittemmin kansanedustajanakin tunnetun Kristian "Sheikki" Laakson päässä. Ensimmäinen kilpailu ajettiin Kouvolassa, Tykkimäen moottoriradalla vuonna 2000. Kuljettajia oli mukana tuolloin 28. Vuonna 2000 ajettiin neljä muutakin osakilpailua. Ensimmäisen kilpailun lisäksi ajettiin toistamiseen Kouvolassa sekä myös Hämeenlinnassa, Ahvenistolla ja Somerolla.
Rokkiralli oli Suomen ensimmäinen autourheilusarja, joka oli kansallisen autourheilujärjestö AKK:n ulkopuolinen kisa. Alkuun tämä aiheutti paljon kiistaa ja sen takia sitä myös vastustettiin varsin voimakkaasti. 2010- ja 2020- luvulla ei enää vastustusta ollut ja kisatapahtumat kasvoivat kasvamistaan.
Vuonna 2005 Kouvolan kisassa oli osanottajia yli 250, joista ensikertalaisia 42. Laji kasvoi entisestään ja nykyään kisoissa on parhaillaan yli 300 autoa ja kuljettajaa. Kisamäärät ovat kasvaneet, esimerkiksi vuonna 2005 ajettiin yksitoista kilpailua. Tuohon aikaan kisat muuttuivat kaksipäiväisiksi tapahtumiksi. Kisamäärät ovat olleet siitä lähtien 11 -14 kilpailua vuodessa.
Rokkirallissa ei edusteta seuraa vaan tiimiä tai paikkakuntaa. Kaikki eivät aja omalla nimellä vaan osalla on lempi- tai taiteilijanimi käytössä, joka kieltämättä on varsin erikoista. Juvalaisiakin on aikojen saatossa osallistunut varsin iso joukko Rokkiralliin. Tässä jutussa ei mainita kaikkia juvalaiskuskeja, jotka ovat osallistuneet kyseiseen lajiin, mutta menestyneimmät kuitenkin.
Kaikkien muiden luokkien autot vastaavat jokamiesluokan ns. kyläkisa-autoja, jos edes sitäkään mutta Super- luokka on toista maata. Se on varsin lähellä rallicross-autoa, ja kisoissa kyllä pystyy kuulemaan ja näkemään milloin Super-luokan autot ovat radalla. Superin autoissa ei ole myyntipakkoa. Muissa luokissa autojen hinta oli alkuun 500 euroa, nykyään hinta on 850 euroa eli varsin maltillisia korotukset ovat olleet.
Joroislainen, nykyään Juvan Ua:ta edustava, Esa Ikonen aloitti Rokkiralli-uransa vuonna 2004. Hän ajoi Opel Kadetilla kardaani-luokassa Lahnalahti Racing- nimen alla. Häntä voi hyvällä syyllä luonnehtia Rokkiralli-veteraaniksi. Juvan Jami Kinnunen ajoi ensimmäisen Rokkiralli-kisansa juniorit -luokassa marraskuussa Varkaudessa vuonna 2007.
Juvalaisittain vuonna 2009 Jami Kinnunen ajoi kolmessa kisassa kuuden joukkoon juniorit -luokassa. Hän oli Hankasalmella ja Rantasalmella ajetuissa kisoissa kolmas ja kerran Rantasalmella kuudes. Noilla sijoituksilla irtosi kokonaiskilpailun seitsemäs sija juniorit -luokassa. Ajokkina Jamilla oli itse duunattu Ford Sierra. Juvan Joni Purhonen oli Heinolassa kisatussa kisassa juniorit -luokan kolmas ja kokonaispisteissä viides. Esa Ikonen oli vuonna 2009 kardaani-luokan loppupisteissä yhdeksäs.
Esa Ikonen oli sijalla 13 kardaani-luokan loppupisteissä 2010. Vuonna 2011 Jarno Heikkinen oli Super-luokan loppupisteissä 12. Siihen riitti yksi kakkossija Heinolan osakilpailussa. Kardaani-luokassa Jami Kinnunen oli sijalla 16. Jami ajoi kerran kolmanneksi, kerran seitsemänneksi ja kahdeksanneksi. Ajokkina oli DX Corolla. Esa Ikonen oli sijalla 26. Kinnunen oli Heinolassa ajetun asfalttikisan kolmas.
Vuonna 2012 kisoja jäi paljon väliin. Heikkisen Jarkki ajoi Super-luokassa yhdessä kisassa pisteille ja tuloksena sija 36. Kardaani-luokassa Esa Ikonen kisasi myös kerran pisteille ollen sijalla 13. Loppupisteissä tuloksena oli sija 37.
Vuonna 2013 pisteille ajoi neljä kuskia. Kardaani-luokassa Jami Kinnunen oli kokonaispisteissä 20. Kauden parasta antia hänelle oli Heinolassa ajettu kakkossija. Ajokkina oli Opel Kadett. Toinen kardaani-luokassa ajanut kuski oli Esa Ikonen, joka ajoi yhdessä kisassa c-finaaliin ja oli kokonaispisteissä sijalla 34.
Juniori-luokassa Juvan Teemu "Matin poika" Häyrinen ajoi Kouvolassa sijalle 10. Super-luokassa Jarno Heikkinen ajoi kerran kuudenneksi ja hän oli loppupisteissä sijalla 37.
Jami Kinnunen oli vuonna 2014 kardaani-luokan yhteispisteissä kuudes. Hän ajoi kuudessa kisassa sijat 3,4,4,4,6 ja 6. Tuon lisäksi Jami oli kolmas SM-sarjassa Kardaani-luokassa. Ajopelinä oli takavetoinen Mazda 323. Juvan Antti Ylönen ajoi pisteille kerran, ollen 12. Loppupisteissä sillä heltisi sija 48. Kardaani-luokassa ajoi kolme kisaa Juvan Mika Lautiainen.
Antti Ylönen ajoi pisteille myös 2015 Rantasalmella ollen 12 ja yhteispisteissä sijalla 58. Juniori-luokassa Teemu Häyrinen oli kokonaispisteissä 11. Teemu ajoi pisteille neljässä kisassa saavuttaen sijat 3,5,5 ja 3.
Vuonna 2016 juvalaisia ajoi muutama kuski. Tino Kiiskinen oli Joutsassa juniori-luokan kahdeksas. Teemu Häyrinen ajoi Rantasalmella alkuvuodesta juniori-luokan sijalle neljä ja kesällä samalla paikkakunnalla hän oli yhdeksän. Vilppulassa hän oli juniorit - luokassa viides. Antti Ylönen oli Rantasalmella kardaani-luokassa sijalla 13. Häyrisen Teemu ajoi Pieksämäellä juniori-luokassa sijat kuusi ja sunnuntaina viisi.
Esa Ikonen hallitsi vuonna 2016 kardaani- luokkaa voittaen sen loppupisteissä selkeästi. Hän voitti kauden aikana kolme kisaa, oli kerran kakkonen, neljäs ja viides. Oli peräti seitsemän kertaa kahdeksan parhaan joukossa.
Juvalaisia kisasi lajin parissa seuraavinakin vuosina ja parhaiten menestyi vuonna 2017 junioreissa Tino Kiiskinen juniori-luokassa. Hän oli loppupisteissä viides. Super-luokassa Juvan Jarno Heikkinen oli loppupisteissä sijalla 47 yhden Pihtiputaalla ajetun kisan ansiosta. Esa Ikonen oli kardaani-luokan loppupisteissä viides.
Vuonna 2018 Esa Ikonen oli kokonaispisteissä kardaani-luokan kakkonen. Hän ajoi kaksi voittoa, neljä kakkossijaa ja kerran kolmanneksi. Tino Kiiskinen oli juniorit -luokan neljäs. Voittoa ei tullut, mutta kaksi kakkossijaa ja neljä kolmatta sijaa oli tuloksena. Kolme kertaa hän oli neljäs. Super-luokassa Jarno Heikkinen oli sijalla 56. Hän oli kahdesti Rantasalmella yhdeksäs.
Juho Immosen piti ajaa Rantasalmella kauden 2018 avauskisa kardaani-luokassa, mutta auto hajosi ja kisa jäi kisaamatta.
Vuonna 2019 parhaiten menestyi Tino Kiiskinen, joka oli juniorit - luokan loppupisteissä kolmas. Kauden päätöskisassa tuli voitto. Kaksi kertaa Tino oli toinen ja kolme kertaa kolmas. Esa Ikonen ajoi kardaani-luokan loppupisteissä sijalle seitsemän. Hän ajoi kerran toiseksi ja kahdesti Esa oli kolmas. Juvan Jarno Heikkinen oli Super-luokan kokonaispisteillä sijalla 12. Jarkki voitti Joutsassa ja kerran hän oli neljäs sekä viides.
Vuosi 2020 oli koronan aikaa, jolloin ei kisattu kesäkisoja. Vain yksi talvikisa pystyttiin ajamaan Rantasalmella helmikuussa 2020. Super-luokassa Esa Ikonen oli toinen ja Tino Kiiskinen seitsemäs. Kardaani-luokassa Juvan Antti Toivanen oli Rantasalmella toinen.
Vuonna 2021 Tino Kiiskinen ajoi Super-luokassa. Kaksi seiskasijaa ja yksi kuudes tila takasi kokonaispisteissä sijan 18. Esa Ikonen ajoi myös Super-luokassa. Kaksi yhdeksättä sijaa toi hänelle loppupisteissä sijan 31. Jami Kinnunen kisasi Rantasalmella kardaani-luokassa yhden kisan ollen seitsemäs ja loppupisteissä hän oli sijalla 45. Super-luokan talvipörssissä Esa Ikonen oli viides, kiitos Saarijärven kisan kolmannen sijan.
Vuonna 2022 Tino Kiiskinen oli kokonaispisteissä Super-luokan 13, vetari -luokan 19 ja ehtipä hän ajaa kardaani-luokan yhden kisan. Esa Ikonen oli Super-luokan loppupisteissä sijalla 16. Jami Kinnunen oli kardaani-luokan loppupisteissä sijalla 29. Hän oli parhaimmillaan kauden aikana kolmas ja yhdeksäs. Kardaani-luokassa kisasi myös Antti Toivanen ja tuloksena oli yhdessä kisassa viides tila ja loppupisteissä sijoitus oli 51.
Super-luokan talvisarjassa Ikonen oli kuudes. Rantasalmelta ja Pieksämäeltä tuli kolmossijat. Tino Kiiskinen oli jaetulla sijalla 13.
Vuonna 2023 kisaamassa nähtiin Esa Ikonen, joka oli Super-luokan loppupisteissä toinen. Hän ajoi yksitoista kisaa. Tuloksena oli yksi voitto, neljä kakkostilaa ja neljä kolmostilaa. Tino Kiiskinen oli Super-luokan loppupisteissä sijalla kahdeksan. Kauden aikana tuli voitto, kakkos- ja kolmas sija. Yhdessä Kardaani-luokan kisassa Kiiskinen oli kuudes ja loppupisteissä sija 39. Talvisarjassa ajettiin Super-luokassa neljä kilpailua vuoden 2023 alussa. Esa Ikonen oli toinen. Hän oli kahdesti Rantasalmella toinen ja Pieksämäellä neljäs. Tino Kiiskinen oli Super-luokan talvisarjassa seitsemäs. Rantasalmella hän oli kolmas ja Pieksämäellä kuudes.
Kaudella 2024 Tino Kiiskinen taisteli loppuun asti Super-luokan kokonaiskisan voitosta. Kausi oli Tinolle paras tähänastisista ja Rantasalmella, kauden päätöskisassa, oli paljon pelissä. Se kuitenkin ratkesi lauantain kisassa luokan moninkertaisen voittajan Pieksämäen Miko Simosen eduksi ja Tino oli loppupisteissä toinen. Kauden aikana hän ajoi viisi voittoa, yhden kakkossijan ja kaksi kolmatta sijaa.
Esa Ikonen ajoi BMW:llä Super- luokassa vain muutaman kisan, koska rallicross- kisat veivät aikaa, samoin jokkiskisat. Esa oli Super-luokan loppupisteissä kahdeksas.
Jami Kinnunen ajoi Rantasalmella kauden päätöskisassa c-finaaliin ja oli loppupisteissä sijalla 66. Superin talvisarjassa Tino Kiiskinen oli ykkönen. Hän voitti Rantasalmella ja Pieksämäellä. Esa Ikonen oli talvipörssin kakkonen. Esa oli Rantasalmella toinen ja Pieksämäellä kolmas.
Kaudella 2025 viivalla nähtäneen Super- luokassa Tino Kiiskinen Volvolla sekä Esa Ikonen BMW:llä ja kardaani-luokassa Jami Kinnunen Ladalla.
Vesa Kontiainen