RALLICROSS

80- puolivälistä lähtien ajettiin myös KRC -luokkaa, eli kansallinen rallicross-luokka, muutaman vuoden ajan. Juvalaisista mukana olivat Heikki Lipsanen sekä Matti Avikainen, jotka kisailivat luokassa siksi, ettei tarvinnut myydä autoaan kisan jälkeen niin kuin jokkiksessa. Matti palasi ajamaan jokkista 90- luvulla ja vielä 2000- luvulla Avikainen nähtiin kisoja kiertämässä.

KRC -luokassa ajoi paljon jokamiesluokassa meritoituneita kuljettajia ja KRC -luokkaa luonnehdittiin jokkiksen ja rallicrossin välimuodoksi. Kilpailumuotona se ei ollut halpa, sillä parhaat kalustot olivat hintaluokaltaan tuolloin 80- luvulla 50 000- 100 000 markkaa. Toki seassa oli halpojakin kalustoja, mm. Juvan Heikki Lipsanen piti asiat järkevässä mitoissa eikä hänen kalusto ollut hurjan kallis, ilmoituksensa mukaan 25 000 markkaa. Samalla logiikalla hän ajoi jokamiehen luokassa. Tehoja moottorissa ei ollut mitään hurjia määriä ja kalustot eivät olleet niitä halutuimpia. Siksi Heikki ei koskaan menettänyt kalustoaan jokamiesluokassa.

KRC -luokka oli siitä järkevää, että myyntipakkoa autoilla ei ollut, eikä niistä voinut tehdä tarjouksia.

KRC -kisoja järjestettiin myös Juvalla, Karhukiven radalla, vuosina 1985 -1988. Kesällä heinäkuun 21.päivä 1985 kisattiin Pieksämäellä Paltasen radalla sekä RC- luokka että KRC eli kansallinen lisäluokka. RC -luokan voittoon ajoi Tikkurilan Ua:n Mauno Jokinen. KRC -luokassa kisasi Juvan Ua:n Matti Avikainen Volvolla, joka oli lopputuloksissa mukavasti viides. Voittoon ajoi Mäntsälän Hannu Koivunen ennen Pieksämäen Viljo Metsoa.

Ensimmäinen kansallinen rallicrosskisa Juvalla järjestettiin lokakuun 13.päivä 1985. Tuolloin ajettiin vain KRC -lisäluokka. Varsinaiseen Rallicross-luokkaan ei ollut tarpeeksi ilmoittautuneita. Voittoon ajoi Helsingin Ua:n Pekka Rantanen VW:llä, joskin autossa oli Porschen moottori. Kyseessä oli Rantasen kauden neljäs voitto. Mukana oli Juvan Ua:n Matti Avikainen Volvolla ja Heikki Lipsanen Sunbeamilla. Lipsasen auton tehot eivät riittäneet finaalilähtöihin ja Avikainen voitti oman lähtönsä ja oli ensimmäisen erän jälkeen viides. Toisessa erässä hänen eteensä pyörähti kilpailija ja kolmannessa erässä kiusana olivat tekniset ongelmat - vauhtipyörän irtoamisen myötä ajot loppuivat siihen. Finaalipaikoille ei ollut asiaa. Paikan päällä oli kisaa seuraamassa 400. Kisaamassa oli 35 kuljettajaa. Ilma oli kylmä, kolea ja tihkusateinen. Kisat kestivät neljä tuntia.

Lokakuun 12.päivä vuonna 1986 järjestettiin Karhukivellä toistamiseen KRC-kisat. Voittoon ajoi Joensuun Mikko Malinen ennen toiseksi tullutta Vantaan Ua:n Markku Kainulaista. Juvalaisista Heikki Lipsanen oli neljäs ja Matti Avikainen seitsemäs. Paikan päällä kisasi vajaa 50 kuljettajaa. Yleisöä oli kisaa seuraamassa 500.

Heinäkuun 6.päivä vuonna 1987 ajettiin Karhukivellä Werneri Cross. Pääyhteistyökumppanina toimi WSOY. Ajankohta oli paljon otollisempi kuin kahtena edellisvuonna. Kisailijoita oli 60 ja yleisöä saatiin paikan päälle 700. Lämmin ja kuiva keli tosin aiheutti sen, että rata pöllysi aika lailla. Voittoon ajoi Ahvenanmaan (ÅMK) Martti Äyräväinen. Toiseksi kaasutteli Helsingin Toivo Hämäläinen ja kolmanneksi kiiruhti Helsingin Tapani Holm. Juvan Matti Avikainen oli kuudes. Jokkislegenda Suonenjoen Ua:n Pentti Sinkkilä oli kahdestoista. Juvan Heikki Lipsanen ei päässyt finaaliin ja oli lopputuloksissa sijalla 50. KRC:n cupissa ajettiin kauden aikana kuusi osakilpailua. Juvan lisäksi ajettiin kisoja mm. Tampereella, Suonenjoella, Tammisaaressa, Hämeenlinnassa ja Joensuussa. Avikainen sai kuudennesta sijasta yksitoista pistettä ja hän oli kolmen ajetun kisan jälkeen kokonaispisteissä sijalla 17.

Heinäkuun lopulla 1987 ajettiin Pieksämäellä Kumi Hydro Rallicross-kisa. Mukana oli 60 kuljettajaa ja katsojia peräti 2000. Juvan Matti Avikainen ajoi rallicrossissa uransa parhaan kisan ja oli lopputuloksissa toinen. Voittoon kaasutteli Joensuun Ua:n Ari Immonen. Avikainen ajoi myöhemmin myös Oulun kisassa toiseksi, joten kausi oli paras KRC -luokassa. Vuoden 1987 KRC -cupin voittoon ajoi AL -Härmän Jorma Viitala, toinen oli Suonenjoen Ua:n Pentti Sinkkilä ja kolmanneksi kaasutti ÅMK:n Martti Äyräväinen.

Heinäkuun puolivälissä vuonna 1988 kisattiin vielä Karhukivellä KRC -luokkaa. Kyseessä oli KRC -cupin toinen osakilpailu, ensimmäinen ajettiin Jämillä. Nyt kisat olivat kaksipäiväiset. Lauantaina ajettiin harjoitukset ja ensimmäiset aika-ajot. Kaunis sää houkutteli ihmiset muualle, sillä lauantain kisaa seurasi vain 150 maksanutta. Sunnuntaina ajettiin ensin kahdet aika-ajot, jonka jälkeen kisattiin finaalit. Juvan Heikki Lipsasella oli tekniikkamurheita lauantaina ja auto hajosi eikä hän ajanut enää sunnuntaina.

Matti Avikainen ajoi vielä sunnuntaina, mutta ajosuoritus ei oikeuttanut finaalipaikkoihin. Hän oli aika-ajojen jälkeen 18. sijalle, mikä ei riittänyt finaalipaikkoihin. Kisan voittajaksi ajoi AL- Härmän Jorma Viitala. Toiseksi kaasutteli Ahvenanmaan Martti Äyräväinen ja kolmanneksi tuli Joensuun Ari Immonen. Yleisöä oli seuraamassa sunnuntain kisoja 400.

KRC- cup jatkui kolmannella osakilpailulla Pieksämäellä, jota seurasi kisat Pietarsaaressa. Kauden aikana ajettiin kaikkiaan kuusi osakilpailua. Kausi päättyi Kouvolassa ajettuun kisaan. Juvan Matti Avikainen lopetti KRC:n tuon jälkeen ja möi Volvon Suonenjoen Ua:n Pentti Sinkkilälle. Pena kertoi hänen ajaneen sillä vuoden 1990 jokamiesluokan SM-kisoissa Kaanaan radalla ja olisi todennäköisesti voittanut, mutta kilpakumppani täräytti auton takakulmaan ja edessä oli keskeytys. Penan mielestä kyseessä oli voittoauto.

Tuon jälkeen Juvalla ei ajettu rallicrossia, ei edes KRC:tä ja ajassa pitää mennä aina 2010- luvun lopulle, kun seuraava juvalainen nähtiin rallicrossia kisaamassa. Juvan Janne Viitikko kisasi kolme SM-sarjan osakilpailua vuonna 2018. Historiallinen päivä koettiin toukokuun lopulla Kaanaan Moottorikeskuksessa monella tapaa. Edessä oli rallicrossin SM-sarjan ensimmäinen osakilpailu ja ennen kaikkea Viitikko osallistui elämänsä ensimmäiseen rallicross-kilpailuun. Vaikka Viitikko osti loppuvuodesta Leppävirralta Maro Sutisen rallicrossauton, niin sillä hän ei kuitenkaan ajanut. Juvalaisella oli käytössään laina-auto Mika Liinamaalta, Toyota, jossa on kuitenkin Volvon tekniikka. Moottori oli 3,2 litrainen 16- venttiilinen kone, josta lähti 380 hevosvoimaa. Sillä hän kisasi SRC -luokassa. Rallicrossissa ajetaan kaikkiaan Super Car ja SRC- luokkien lisäksi Autokrossi ja Crosskart- luokat.

Rallicrossissa ajetaan kolme alkuerää, semifinaalit ja finaalit. SRC -luokka Kaanaassa alkoi juvalaiselta hieman takkuillen. Ensimmäisessä alkuerässä auto ei toiminut. Kaasu hirtti kiinni ja vaihteita ei meinannut saada päälle. Viitikko oli lähdön kolmas ja kokonaiskilpailussa sijalla 11, ajaen ajan 2,16,093. Auto saatiin kunnostettua ja toisessa alkuerässä tahti muuttui. Viitikko oli lähdössään ylivoimainen ajaen 2,06.589 ajan ja oli kokonaiskilpailussa sekunnin nopeampi kuin toiseksi ajanut Joni-Pekka Rajala.

Kolmannessa alkuerässä tahti jatkui samana, sillä Viitikko voitti ajalla 2,07,344. Toiseksi ajoi Sastamalan Henri Haapamäki.

Edessä olivat semifinaalit, jossa ratkottiin sijoitukset finaaleihin. Juvalainen ajoi toisessa semifinaalissa ja oli ylivoimainen. Hän voitti toiseksi ajanutta Mika Perttulaa peräti 5,5 sekuntia ja paikka A-finaaliin. Viitikon aika riitti helposti paalupaikkaan, sillä toisessa semierässä ajettiin huomattavan paljon hiljempaa, Haapamäki jäi ajassa kolme sekuntia. Rallicrossissa semifinaalien voittajat lähtevät eturivistä ja se, joka ajaa paremman ajan, pääsee lähtemään sisäradalta.

Ennen päälähtöä asetelmat olivat selvät, Viitikko vastaan Rajala. Monet katsomossa jännittivät ainoastaan lähtöä kuinka se mahtaa sujua. A-finaalin lähdön jälkeen Viitikko meni johtoon ja kasvatti sitä kierros kierrokselta ja oli lopulta ylivoimainen voittaja. Toiseksi ajanut Noormarkun MK:n Joni-Pekka Rajala jäi 2,5 sekunnin päähän. Matkassa tuo tarkoitti n. 60 metriä. Kolmanneksi ajoi Sastamalan Autourheilijoiden Henri Haapamäki.

Jos oli muutama viikko sitten Juvan Ua:n Janne Viitikolla loistokas ensimmäinen osakilpailu SM-rallicrossin SRC- luokassa, niin toinen osakilpailu ei Honkajoella riemua tarjonnut vaan oli mollivoittoinen. Käsikirjoituksen mukaan ei juvalaisen kisa sujunut. Tekniikkamurheet astuivat kehiin, kun auton kytkimen kanssa oli ongelmia jo ennen kisaa.

Yhteispisteissä Viitikko oli sijalla 23, joka oli myös kisan lopullinen sijoitus. Pisteitä ei kertynyt. SRC -luokan Voittoon ajoi Noormarkun MK:n Joni-Pekka Rajala, joka siirtyi myös yhteispisteissä turvallisen tuntuiseen johtoon, 54 pisteellä. Viitikko putosi sijalle kuusi. Juvalainen on kerännyt 29 pistettä.

SM- rallicrossin kolmas osakilpailu ajettiin Jurvassa. Juvan Ua:n Janne Viitikon kaksi edellistä osakilpailua olivat olleet toistensa vastakohtia. Ensimmäisessä kisassa tuli voitto ja edellisessä kisassa Viitikolla oli SRC -luokassa tekniikkamurheita. Valitettavasti Jurvassa kävi samoin. Viitikko ajoi ensimmäisen alkuerän toista kierrosta, kun autosta pamahti moottori ja kisat oli kisailtu. Tämä oli myös lopullinen kuolinisku SM-mitaleille, sillä Viitikon olisi pitänyt onnistua kaikissa viimeisissä osakilpailussa taistellakseen mitaleista. Hän oli ennen kisaa yhteispisteissä viidentenä, mutta keskeytyksen myötä hän tippui yhteispisteissä sijalle yhdeksän. Kisan voittoon ajoi Noormarkun MK:n Joni- Pekka Rajala, joka myös johti vakuuttavasti SRC -luokkaa SM-yhteispisteissä. SM-sarjaa oli jäljellä kaksi kilpailua, joissa Rajala oli menopäällä.

Viitikko kertoi kisan jälkeen, että neljäs osakilpailu Jalasjärvellä jää häneltä väliin ja viimeisessä osakilpailussa elokuun lopulla Kouvolassa juvalainen ajaa, mikäli auto saadaan kuntoon. Autoa ei saatu kuntoon. Rallicross-uralle tuli useiden vuosien tauko

Vuonna 2023 heinäkuun 8.päivä Juvan Ua:n Mika Savolainen kisasi lauantaina elämänsä ensimmäisen rallicross-kisan Kouvolassa, Tykkimäen radalla. Miehen haaveena oli ollut kauan oman rallicross-auton ostaminen ja juhannusviikolla hän kävi Joensuussa ostosreissulla. Mukaan tarttui kilpailukalustoksi Ford Fiesta. Samalla tarttui matkaan myös bussi.

Savolainen ajoi Kouvolassa kansallisessa RX Masters- RC -kisassa KRC Open- luokassa. Etukäteen hän ehti testata autoa Tykkimäellä 15 kierroksen ajan sekä perjantaina vapaissa harjoituksissa muutaman kierroksen. Jokainen osallistuja ajoi luokassa kolme alkuerää. Ensimmäisessä lähdössään Savolainen oli kolmas. Toisessa lähdössä tuli voitto ja kolmannessa lähdössä hän oli toinen. Alkuerien jälkeen kokonaissijoitus oli kymmenes mikä oikeutti c-finaaliin.

Keliolosuhteet olivat Kouvolassakin lauantaina hyvin haasteelliset, sillä välillä satoi ja välillä paistoi. C-finaaliin juvalainen jätti autoon sadekelin renkaat katsellessaan tummia, ympäröiviä pilviä, mutta sadekuuroa ei tullut ja rata oli kuivunut sen verran, että C-finaali kaatui rengasvalintaan. Ongelmia oli myös bensansyötön suhteen. Haasteista huolimatta Savolainen sijoittui sijalle 12. Voittoon ajoi Nokian Ua:n Olli Lahti.

Kisan jälkeen mies oli kuitenkin hyvin innostunut ja ihaili, kuinka rento meininki oli itse kisassa ja varikolla. Kanssakilpailijoilta sai apua tarvittaessa. Myös kisan kovatasoisuus ja tasaisuus yllätti positiivisesti.

Elokuun 12.päivä lauantaina vuonna 2023 ajettiin Jalasjärvellä RX Masters -sarjan osakilpailu rallicrossissa. Mukana oli myös Juvan Ua:n Mika Savolainen, joka ajoi ensimmäistä kertaa Jalasjärvellä. Hän kilpaili Ford Fiestallaan KRC - Open -sarjassa toista kertaa tällä kaudella.

Perjantaina harjoitukset ajettiin märissä olosuhteissa. Kisapäivänä Savolainen oli ensimmäisessä alkuerälähdössä viides. Vasemmasta laidasta lähtenyt Savolainen sai hyvän lähdön, mutta joutui nostamaan jalkaa hieman kaasulta sillä tilaa ei ollut, muuten olisi törmääminen kaiteeseen ollut varmaa.

Toisessa alkuerälähdössä juvalainen oli neljäs ja kolmannessa erässä viides. Sen olisi pitänyt riittää C- finaalipaikkaan, mutta kilpailussa kuulutettiin, että C-finaali ajetaankin vain neljällä autolla. Asiaa hämmästelivät kaikki, mutta Savolainen tyytyi kohtaloon. Hän oli ensimmäinen tippuja C-finaalista. Mies riisui ajokamppeet, kunnes yhtäkkiä kuulutettiin että C-finaaliin viivalle kaivataankin kahta kuljettajaa joista Savolainen oli toinen. Lähtö ajettaisiinkin kuudella autolla, toisin kuin oli ilmoitettu. Tässä vaiheessa oli jo myöhäistä. Epäselvää asiaa kysyttäessä tuomaritornista vastattiin, että kilpailutoimiston ilmoitustaululta olisi pitänyt jokaisen kuljettajan varmistaa tilanne eikä uskoa kuulutuksiin. Väärän informaation takia juvalaiselta ja toiselta kuljettajalta jäi C-finaali ajamatta.

Juvan Ua:n Mika Savolaisen ja Esa Ikosen kilpailukausi 2024 käynnistyi rallicrossin RX Masters- sarjan kauden ensimmäisessä osakilpailussa Honkajoella Pesämäen moottoriurheilukeskuksessa toukokuun 11.päivä. Savolainen kilpaili Ford Fiestallaan ja Esa Ikonen Ford Escortilla KRC Open - luokassa. RX- Masters- sarjaa ajettiin kaudella 2024 Hyvinkäällä, Jalasjärvellä ja Kouvolassa sekä toistamiseen Honkajoella. Virossakin piti ajaa, mutta ne kisat peruttiin. KRC Open -luokka on kansalliseksi ja näyttäväksi temmellyskentäksi sorvattu luokka. Luokassa autojen virittäminen on melko vapaata ja parhaimpien autojen tehot pyörivät lähes 400 hevosvoimassa.

Perjantaina ajettiin vapaat harjoitukset. Muita ajettavia luokkia RX Masters- sarjassa on V1600, Autokrossi ja Super Car.

Jokainen kuljettaja ajaa luokissaan kolme alkuerää. Alkuerissä ajetaan kolme kierrosta, joiden aikana jokaisen kuljettajan tulee kiertää yhden kerran lisälenkki.

Alkuerien tuloksien perusteella kilpailijat jaetaan finaaleihin. Alkuerissä sijoille 1-4 sijoittuneet sijoitetaan A-finaaliin, sijoille 5-8 sijoittuneet B-finaaliin, sijoille 9-12 sijoittuneet C-finaaliin ja sijoille 13 -18 sijoittuneet D-finaaliin. Finaalien kokonaismäärä riippuu kilpailun kilpailijamäärästä. Finaalien kaksi parasta nousevat seuraavaan finaaliin.

Lauantaina ensimmäisessä alkuerälähdössä Savolainen oli neljäs ajalla 2,17,901. Toisessa alkuerälähdössä meni kaasuvaijeri poikki ja edessä oli keskeytys. Auto saatiin kuntoon ja kolmannen alkuerälähdön Savolainen voitti ajalla 2,11,816.

- Sain nappilähdön ja rata lämpeni. Renkaat pelasivat hyvin. Moottori toimi hyvin ja auton alustaan tehtiin säätöjä. Oli mukava ajaa, sanoi Savolainen, jonka aika riitti D-finaaliin.

Esa Ikonen oli ensimmäisessä alkuerälähdössä neljäs ja sitten astui epäonni kehiin, sillä toisessa alkuerässä kanssakilpailija ajoi kaiteeseen ja Ikonen yritti puikahtaa edessä olevasta raosta ohi. Huonoa onnea oli, kun kanssakilpailija ponnahti eteen osuen Ikosen autoon. Ikonen joutui keskeyttämään tukivarren ja hammastangon hajottua. Myös jarruputki meni poikki. Kalustoa ei ennätetty korjaamaan kolmanteen alkuerälähtöön, mutta paikka oli D-finaalissa varma. Autoon saatiin korjattua ja niin vain Ikonen pääsi ajamaan D-finaalin, missä hän oli viides ja lopputuloksissa hän oli sijalla 17.

Mika Savolaisella oli vauhti päällä ja hän voitti D-finaalin, jossa ajettiin viisi kierrosta. Lähtö onnistui nappiin ja juvalainen meni kärkeen. Kun vielä lisälenkki ajoitettiin oikeaan aikaan kolmannella kierroksella, Savolainen ajoi D-finaalin ykköseksi nousten C-finaaliin lähes kahden sekunnin erolla toiseksi tulleeseen kilpailijaan.

C-finaalissa juvalainen lähti takarivistä. Lähdössä hän pääsi kahdesta kuskista ohi, mutta joutui toteamaan, ettei ollut mahdollista päästä muista ohi. Savolainen oli C-finaalin viides ja tuloksissa hän oli sijalla 13.

Heinäkuun lopulla 2024 kisailtiin Jalasjärvellä rallicrossin RX Masters -sarjan osakilpailu. Mukana Juvan Ua:sta oli Mika Savolainen ja Esa Ikonen, jotka molemmat ajoivat KRC -luokkaa. Alku oli kankeaa, sillä molemmat juvalaiset olivat kaatosateessa ajetuissa ensimmäisissä alkuerissä kuudensia. Toisessa alkuerässä alkoi kulkea radan kuivuttua. Mika Savolainen oli eränsä kolmas, samoin Esa Ikonen.

Kolmannessa alkuerässä Savolainen ajoi hienosti toiseksi, mikä tiesi paikkaa C-finaaliin. Esa Ikonen oli kolmannessa alkuerässä neljäs ja kolmen alkuerän jälkeen se tiesi paikkaa D-finaalissa. Siellä Ikonen oli lopulta neljäs. Lopputuloksissa hän oli sijalla 16.

C-finaalissa Savolaisella kulki hienosti ja hän oli toinen, mikä tiesi nousua B-finaaliin. Auto toimi hyvin ja juvalaisella oli menohalut kohdallaan.

Rallicross-uran ensimmäinen B-finaalipaikka oli Savolaiselle ansaittu suoritus ja siellä hän taisteli itsensä neljänneksi ollen lopputuloksissa kahdeksas. Voittoon ajoi Ville Mikkonen.

Savolainen oli kisan jälkeen syystäkin tyytyväinen.

- Auto toimi erittäin hyvin ja lähti viivasta niin kuin pitää. Lähtökohdat olivat kisaan haastavat. Torstaina testattiin autoa Karhukiven radalla ja heti ensimmäisessä oikealle kaartuvassa mutkassa öljyvalo syttyi palamaan. Ilmeni että öljyletku irtosi. Vika korjattiin mutta sama juttu tapahtui lauantaina lämmittelykierroksella, sanoi Savolainen.

- Alkuerä ykkönen meni pilalle koska satoi kaatamalla vettä. Paha vaan, kun viikonlopulle sääennusteet lupasivat hellettä eikä vesisadetta. Jätettiin Juvalle sadekelin renkaat. Lisäksi rajoitinnappi jäi päälle. Alkuerä kakkosessa taas kytkin ei pitänyt, mutta alkuerä kolmoseen saatiin kaikki kuntoon. Se meni hyvin. C-finaalin lähtö onnistui hyvin ja nousin B-finaaliin. Siellä taas satoi kaatamalla vettä ja oli aika taiteilua kun ei meinannut nähdä eteensä. Tulin neljänneksi ja lopputuloksissa olin kahdeksas. Oli paras mahdollinen sija, mitä oli otettavissa, summasi Savolainen kisaa.

Elokuun 24.päivä Kouvolassa ajettiin seuraava rallicrossin RX- Masters- sarjan Tykkimäen moottoriradalla, jonne Juvan Ua järjesti bussikyydityksen.

Mukana oli kilpailemassa Juvan Ua:n Mika Savolainen sekä Esa Ikonen, jotka molemmat kisasivat KRC Open -luokassa. Savolainen ajoi Ford Fiestalla ja Esa Ikonen Ford Escortilla. Viime kisassa Savolainen teki rallicrossissa parhaan suorituksensa ollen B-finaalissa.

Perjantain vapaissa harjoituksissa Savolainen kellotti kolmanneksi parhaan ajan.

Lauantaina ensimmäisessä alkuerässä Savolainen oli toinen hyvällä ajalla 2,26,437 ja Esa Ikonen oli puolestaan eränsä neljäs. Toinen alkuerä jäi Savolaiselle haaveeksi, kun auton käynnistettyä konepellin alta kuului epäilyttävän järkyttävää kolinaa.

-Pakosarjan ja imukurkun pultti meni paskaksi ja meni ilmanputsariin. Oli oma virhe, kun en kiristänyt hallilla kaikkia pulttia tiukkaan. Autolla ei voinut enää jatkaa kisailemista. Oli onni, ettei se hajonnut radalla kesken kisan, sillä silloin olisi tullut pahaa jälkeä ja koko moottori olisi mennyt palasiksi. Huonolla tuurilla olisi auto saattanut syttyä palamaan, kertoi Savolainen.

Vaikka Savolaisen ajot oli ajettu, Esa Ikonen piti todella hyvää vauhtia. Hän oli alkueränsä toinen ja kolmannessa alkuerässä hän paransi aikaansa (2, 24,093) muutamalla sekunnilla ollen toinen. Tuloksena Ikoselle oli B-finaalipaikka, jossa hän sijoittui neljänneksi. Kokonaissijoitus kisassa oli kahdeksas, mikä on Esa Ikoseen paras noteeraus RX- Masters-sarjan KRC Open- luokassa. Voittoon ajoi Ville Mikkonen.

RX Masters -sarjan viimeinen osakilpailu ajettiin syyskuun 21.päivä Honkajoella kauden 2024 viimeinen osakilpailu. Mukana oli Juvan Ua:sta Esa Ikonen ja Mika Savolainen, jotka kisasivat KRC-Open luokassa sekä juvalainen Janne Viitikko, joka puolestaan ajoi Autokrossi- luokassa lainakalustolla eli seurakaveri Konneveden MK/Ua:n Mika Liimataisen Porschella. Viitikko ajoi rallicrossin SM-sarjaa muutaman kisan verran SRC-luokassa vuonna 2018 voittaen jopa yhden kisan Tampereen Kaanaalla. Hän palasi kuuden vuoden tauon jälkeen rallicrossin pariin yhden kisan ajaksi. Honkajoella nähtiin Viitikon näytöstä, sillä hän voitti Autokrossi-luokan ja kaikki ajamansa lähdöt. Ensimmäisessä alkuerässä hän oli ykkönen ja oli kolmanneksi nopein ajalla 2,12, 265. Toisessa alkuerälähdössä Viitikko tuli ykkösenä maaliin ajalla 2,08,907 parantaen aikaansa lähes 3,5 sekuntia ja hän oli kahden ajetun erän jälkeen luokkansa kokonaiskilpailun ykkönen. Kolmas alkuerälähtö oli Viitikolle taas voitokas ja hän oli kolmen ajetun alkuerän jälkeen yhteisajoissa toinen, mikä oikeutti paikkaan a-finaaliin. Siellä Viitikko ei jättänyt mitään sattuman varaan vaan voitti näytöstyyliin päälähdön. Toiseksi kaasutteli L-HUA:n Tuomas Venäläinen. Juvalainen oli kisan jälkeen tyytyväinen.

- Hyvä maku jäi. Autossa ei ollut mitään vikaa kisan aikana. Itselle sattui pieniä virheitä, mutta tämä riitti voittoon. Kyllä rallicrossista kipinä jäi kytemään ja voi olla että ensi kaudella tulee ajettua koko sarja koska RX Masters ja SM-sarja yhdistyy, paljasti Viitikko tulevaa.

- Ennen kisaa töitä riitti. Kampiakseli meni toistamiseen ja piti tehdä moottori uudestaan ja kisapaikalle päästiin lähtemään vasta myöhään perjantai-iltana, jatkoi Viitikko.

KRC Open -luokassa Juvan Ua:n Esa Ikonen oli BMW:llään alkueränsä viides. Toisessa alkuerässä hän oli neljäs ajaen parhaan aikansa 2,13,160. Sama tahti jatkui kolmannessa alkuerässä ja tuloksena neljäs sija. Ikonen sijoittui kolmen ajetun erän jälkeen sijalle 16, joka tiesi paikkaa D-finaaliin.

Savolaisen Mika ajoi Ford Escortilla ensimmäisessä alkuerässä neljänneksi. Toisessa alkuerässä hän oli kolmas ajalla 2,15,835, mikä oli Savolaisen paras noteeraus. Kolmas alkuerä toi sijan viisi ja Savolainen oli kolmen erän jälkeen sijalla 21, mikä ei oikeuttanut finaalipaikkaa koska vain 18 parasta finaaleihin. D-finaalissa Esa Ikonen oli viides ja hän oli KRC Open - luokassa sijalla 17. Voittoon ajoi Nokian Ua:n Olli Lahti.

Ensi kaudella 2025 rallicrossin SM-sarja ja RX Masters- sarja yhdistyvät. Juvalaisista tullaan rallicrossin parissa näkemään Mika Savolainen ja Esa Ikonen, mutta myös Janne Viitikko, joka tulee kilpailemaan ensi kaudella Mika "Limppu" Liimataisen Porschella.