JUVAN UA- 45 VUOTTA

Autourheilu on ollut Juvallakin vuosikymmeniä hyvin harrastettu ja seurattu laji. Vuodesta 1968 asti toimittiin Mikkelin Urheiluautoilijoiden alakerhona, mutta vuonna 1979 sen aikaiset juvalaisen autourheilun tekijämiehet päättivät perustaa oman seuran.

Juvalla järjestettiin jäärata-ajoja Jukajärven jäällä jo 1950- luvulla, Juvan Vauhtikisat. Kiertopalkinnosta selviää, että ajoja ajettiin vuonna 1953, voittaja oli H. Saaristo, vuonna 1954 ykkönen oli V. Helin sekä vuonna 1955 voittoon ajoi Salvesen. 60- luvun lopulla ajettiin Juvalla myös jääratakisoja ja ainakin vuonna 1967 voittaja oli A. Laitinen ja vuonna 1968 J. Ralli. Jokkista ei tuolloin vielä ajettu, sillä laji yleistyi vasta 1976. Toimitsijoina oltiin, mm. rallien erikoiskokeilla ja muissa autourheilutapahtumissa. Jäsentenvälisiä kilpailuja, Mikkelin ja Juvan välillä, ajettiin aina vuoteen 1979 asti, milloin Vihotun, Kääriäisen (Murtosen takamonttu) ja Murtosen montulla. Kisat käytiin sekä siviiliautoilla että jokamiesluokan kalustoilla.

Juvan Ua perustettiin joulukuun 16.päivä vuonna 1979 Hotelli Juvassa. Seuran ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Juhani Kotro, vuosina 1979 -1980.

Miksi Juvan Ua perustettiin, Juhani Kotro?

- Kaikkihan lähtee jo 70- luvulta, kun meitä oli neljä henkilöä, mm. Partasen Esko, Niemisen Pekka (joka oli autosuunnistusmiehiä), Karosen Veksi ja allekirjoittanut. Hehkuteltiin tätä asiaa ja saatiin pienimuotoisia kilpailuja pystyyn, mm. Omenakarnevaalit joka ei ollut vielä suurta kilpailua. Pikku hiljaa kaikki lähti kulkemaan oikeille raiteille. Pidettiin Mikkelin kerhon alaisuudessa jäsentenvälisiä jokkis-, ralli-, autosuunnistus- ja liikennekilpailuja.

- Meillä Juvan porukalla oli omaisuutta ja rahaa kisoista. Ne meinattiin viedä meiltä. Mikkelin miehet ilmoittivat, että he tulevat hakemaan rahat ja teltat, grillit ja muut vastaavat omaisuudet. Pidettiin keskenämme hätäkokous, että ei helkatissa anneta sillä meillehän ne rahat kuuluu. Ne oli tehty meidän omalla toiminnalla. Kolme miestä tuli Mikkelistä, että no niin, tultiin hakemaan rahat. Oltiin jaettu omaisuutta meidän porukalle ja kun perustetaan oma kerho niin palautetaan ne Juvan UA:lle. Kerrottiin mikkeliläisille, että ei meillä ole mitään rahaa eikä omaisuutta koska me jaettiin ne jo. Mikkeliläiset totesivat, me ollaan tultu tänne nöyryytettäväksi. Yksi niistä lähtiessään totesi oven raosta, jätetään tämä asia hautumaan, jätetään ovi raolleen. Hotelli Juvan ison salin puolella pidettiin perustamiskokous joulukuussa 1979. Tehtiin seura ja valittiin jäsenet; puheenjohtaja, sihteeri ja hallitus. Siitä se lähti käyntiin.

Millainen oli ensimmäisten vuosien kisatoiminta?

- Meillä oli paljon kilpailijoita ja tehtiin kisoja. Sitä vartenhan me seura perustettiin. Into oli todella suurta toimitsijoilla ja kilpailijoillakin. Olihan meillä jonkinlaista kokemusta Mikkelin UA.n alaisuudessa. Tehtiin jo silloin paljon kaikkea. Jalostettiin oppeja oman seuran kohdalla ja hyvä tuli. Kisoja oli kesällä 1980 ja talvella 1981oli jääratakisat jokkiksessa plus kesäkisat. Oli myös rallitoimintaa ja autosuunnistuskisoja heti alusta alkaen. Järjestettiin jopa etelä- Juvalla jäsentenvälinen rallin erikoiskoe. Itse ajoin jokamiesluokkaa 70- luvun lopulta alkaen, kertoi Juhani Kotro.

Juvan Ua:sta tuli nopeasti hyvin aktiivinen seura, joka järjesti paljon kilpailuja, sillä oli paljon jäseniä ja aktiivikisailijoita joista suurin osa ajoi jokamiehen autoluokkaa. Sen lisäksi 1980- luvun alkuvuosina kisattiin autosuunnistuksessa ja rallin parissa. Kisapaikkana jokkiksessa toimi aina vuoden 1982 loppuun asti Murtosen montulle tehty maastorata. Ensimmäinen JM-liigajoukkue oli nimeltään Tasaraha Team vuonna 1982, joka oli lopputuloksissa kahdeksan parhaan joukossa. Seuraavina vuosina joukkueen nimeksi muuttui Werneri Team. Juvalaiset ajoivat JM- liigaa vuoteen 1985 asti. Vuonna 1984 oltiin Nokian JM-liigafinaalissa kuudes.

Rallipuolella 80-luvulla ajoivat Juvan Ua:ssa, mm. puumalalainen Pekka Huikko, Markku Hämäläinen (kartturina Matti Ikonen), Jouko Immonen -Tuomo Immonen (Kimmel-rallin voitto 1980), Pekka Heikkola (Pentti Martikainen), Matti Forss, Alpo Ruotsalainen (Sauli Noponen), Matti Häyrinen (Veijo Närhi) ja Markku Pylkkänen (Antti-Pekka Männistö), Timo Ruotsalainen (Marko Maaranen) sekä Arto Pappila (edusti Rantasalmen Ua:ta) sekä monet muut. 90- luvulla rallipuolella nähtiin, mm. Jussi Hämäläinen ja Jyrki Purhonen. 2000- luvulla ajoi Mika Savolainen ja monet muut. Nykypäivänä Kalle ja Sari Asikainen kisailevat ahkerasti. Historic Rallia ajaa Pertti Savolainen. Menestystä on tullut tasaisesti vuosikymmenten ajan.

Seura järjesti pää-asiassa jokamiehen luokka ja JM-liigakisoja, autosuunnistuskisoja, rallin erikoiskokeita, kartingia, rallicrossia, liikennekilpailuja ja myöhemmin rallia sekä rallisprinttiä jne. Välillä tehtiin bussireissuja Hämeenlinnaan Ahvenistolle katsomaan EM- Rallicrossia ja kierrettiin seuraamassa paikallisia kuskeja, mm. SM-kisoissa ja JM-Liigassa. Huvipuolella järjestettiin omppukarnevaaleja, saunailtoja, pikkujouluja ja naamiaisia. Paljon oltiin mukana auttamassa naapuriseuroja kisojen järjestämisessä.

Juvan Ua oli ehdottomasti 1980-luvulla Suur-Savon alueen virein autourheiluseura, mitä tulee järjestettyjen kisojen määriin, menestykseen ja aktiivikilpailijoihin. Suuri kiitos kuului myös suurelle toimitsijajoukolle, jotka mahdollistivat kisojen järjestämisen. Vuonna 1985 järjestettiin peräti yhdeksän kisaa; talvella kaksi jääratakisaa (SM- jäärata ja jokkis), Karhukiven viisi kisaa (JM-liigaa 2, JM-kisat 2 ja rallicross) sekä kahdet autosuunnistuskisat siihen päälle. Muinakin 80-luvun vuosina järjestettiin 5-6 kisaa vuodessa.

Suurin ponnistus oli Karhukiven radan valmistuminen vuonna 1983. Rata rahoitettiin seuran omilla varoilla, pankkilainalla ja kunnan avustuksella. Juvalaiset metsänomistajat osallistuivat talkoisiin ja tukivat Juvan Ua:ta osallistumalla tukkitalkoisiin. Seuran tulopuoli muodostui kilpailutoiminnasta ja mainosten myynneistä.

- Karhukivi- nimi tuli siitä, kun siellä on iso kivi ylempänä, 200 metriä varikolta Pakinmaan suuntaan, jonka nimi on Karhukivi. Meillä oli puhetta, mistä löydetään maa-alue, jonne tehtäisiin rata jossa voi harjoitella ja kilpailla. Tuo maa-alue löydettiin niin, että Antti-Pekka Männistö soitti yksi ilta. Hän oli menossa Pakinmaahan, piti kusitauon ja huomasi, että Pakinmaantien ja Viitostien kulmauksessa oli isohko kolmio. Käytiin katsomassa, tähän muuten se rata sopisikin. Selvitettiin kenenkä maata se on. Ilmeni että sen omisti tuolloin noin 80- vuotias Aino Ronkanen. Soitin hänelle ja kerroin tilanteesta, olisiko meidän mahdollista siihen tehdä rata autourheilua varten. Aino sanoi, no sehän on hieno asia. Juteltiin yksityiskohdista ja kaupat tuli. Maa-alue maksoi 4000 markkaa, muistelee Juhani Kotro.

- Sehän aiheutti meille sen, että kaikki pientoiminta loppui. Koulutettiin toimitsijoita ja keskityttiin Karhukiveen. Tehtiin kaikkea mitä siellä tarvitsi tehdä. Itse suunniteltiin rataprofiili ja varikkoalueet. Kustannusarvio rataan oli muistaakseni 150 000 markkaa. Ratatoimikunta meillä oli, mutta rahaa ei ollut. Meitä oli viisi henkilöä, mentiin pankkiin ja tehtiin omavelkaiset takaukset. Saatiin mukaan tukijoiksi myös Juvan Kunta, anottiin 48 000 markan avustus, ja paikalliset metsän omistajat tukkitalkoisiin. Velka saatiinkin maksettua ennakoitua nopeimmin.

Karhukiven avajaiskilpailu pidettiin kesäkuun 19.päivä 1983 ja radan vihki käyttöön kunnallisneuvos Lauri Kuosmanen. Laskuvarjohyppääjä toi Laurille sakset, jolla nauha juhlallisesti leikattiin.

Suuri ponnistus oli JM-SM-liigan finaali, joka järjestettiin Juvan Karhukiven radalla vuonna 1985, josta seura saikin kovasti kiitosta. Kisaa oli seuraamassa yli 2000 katsojaa. Toimihan Juvan Ua:n Pekka Kauppinen myös AKK.n alaisessa JM-lajitoimikunnassa syksystä 1983 alkaen. Valinta oli suuri arvostus niin Pekulle kuin juvalaisille ja savolaiselle jokamiesluokan väelle.

Juvalaiset jokkiskuskit ja autosuunnistajat kilpailivat aktiivisesti ja menestystä tuli kymmenien voittojen ja a-finaalipaikkojen myötä. Lajin SM-kisoissa nähtiin vuosittain juvalaisia ja paras suoritus oli pitkään Pekka Ruotsalaisen SM-hopea vuodelta 1983. Vasta vuonna 2014 saatiin jokkiksen EVK-luokan Suomen mestaruus, kun Janne Viitikko voitti Kiteellä ajetun kisan. EVK-liigassa oli Juvan Ua:n Team Avikainen voittaja vuosina 2015 ja 2016.

80- puolivälistä lähtien ajettiin myös KRC-luokkaa, eli kansallinen rallicross-luokka, muutaman vuoden ajan. Juvalaisista tulee mieleen Heikki Lipsanen sekä Matti Avikainen, jotka kisailivat luokassa osittain siksi, ettei tarvinnut myydä autoaan kisan jälkeen niin kuin jokkiksessa. Matti palasi ajamaan jokkista 90- luvulla ja vielä 2000- luvulla Avikainen nähtiin kisoja kiertämässä. KRC-kisoja järjestettiin Juvalla, Karhukiven radalla, vuosina 1985 -1988. 2010- ja 2020- luvulla rallicrossin parissa on kisaillut Mika Savolainen, Esa Ikonen ja Janne Viitikko.

Autosuunnistustoiminta oli Juvalla hyvin aktiivista aina 70- luvun lopulta lähtien. Kisoja järjestettiin Juvalla vuosittain ja paikallisia kisailijoita oli kohtuullinen määrä. Kuuluisin kaksikko oli Veijo Tiusanen- Arto Koivunen, joka oli piirin ykkösnimiä ja kaksikko pärjäsi erinomaisesti myös lajin SM-kisoissa. He nousivat M-luokkaan vuonna 1987. Muita nimiä oli Juha Lipsanen- Jorma Jaatinen sekä Heikki Lipsanen parinaan Markku Korppinen (välillä oli myös Juhani Kotro) ja Antti-Pekka Männistö-Markku Sorjonen. Kisoja järjestettiin niin Juvalla (Jukajärvi ST) kuin ympäristökaupungeissa ja kunnissa. Varsinkin kaksi ensin mainittua paria menestyivät kisoissa hienosti ottaen useita luokkiensa voittoja. Myöhemmin Jaatinen oli mikkeliläisen Jari Jakosen kanssa samassa autokunnassa. Myös he nousivat korkeimpaan M-luokkaan syksyllä 1987. Juvan Ua:n suurin ponnistus oli omien autosuunnistuskisojen (Jukajärven AS) lisäksi Saimaan Ympäriajo vuonna 1985, jossa oli 270 kilpailijaa. Kisat alkoivat Imatralta ja reitti kulki Mikkelin kautta Juvalle ja Karhukiven radalle sekä Laurikankaan maastoon. Sieltä reitti jatkui Rantasalmen kautta Savonlinnaan, maalin ollessa Punkaharjulla Kultakivellä. Juvan alueelle reitin suunnitteli Jorma Jaatinen ja Veijo Tiusanen. Vuonna 1993 oli vastaava ponnistus edessä, josta juvalaiset selviytyivät myös mallikkaasti.

Tihutöiden kohteeksikin seura joutui elokuun puolivälissä vuonna 1989. Karhukiven huoltorakennus irtaimistoineen paloi tulipalon seurauksena. Palossa tuhoutui lehtitietojen mukaan Ua:n omaisuutta kymmenien tuhansien markkojen edestä. Talkootöillä hoidettiin seuraavana vuonna toimistorakennus, joka on pystyssä tänäkin päivänä.

Onpa käynyt niinkin, kun talvikisoja varten Jukajärvellä on auraustraktori uponnut jäihin tapaninpäivänä. Apuun hälytettiin Utista ilmavoimien helikopteri, joka tuli nostamaan traktorin seuraavalla arkiviikolla harjoitustyönä, ja ilmaiseksi. Mikäli traktori olisi nostettu heti tapaninpäivänä, hinta olisikin ollut 25 000 markkaa.

Karting-toiminta alkoi monien vuosien puheiden ja suunnitelmien jälkeen vuonna 1987 ja lajin nuorisotoiminta käynnistyi. Ua:lla oli oma mikroauto ja toinen oli Juvan Seurakunnalla, jota pystyttiin käyttämään. Kesällä harjoiteltiin viikoittain ammattikoulun pihalle räätälöidyllä radalla. Piirikunnallista menestystäkin saatiin nauttia, sillä Anu Hämäläinen oli f-junioriluokan piirinmestari ja Maarit Muttilainen oli hopealla. Muita mikroautoilun parissa olleita nimiä oli mm. Lari Hämäläinen, Jani Jääskeläinen ja Kimmo Kosonen. Toiminnan puuhamiehenä oli Risto Kärkkäinen sekä Juha Lipsanen. Harrastajamäärä oli muutaman kymmenen ajajan luokkaa. Talvisin pidettiin kursseja Sampolassa ja vanhan Unskan korjaamohallissa tutustuttiin mikroautojen tekniseen puoleen. Pitkään puhuttu Karting-rata ei Karhukivelle kuitenkaan toteutunut eikä liukkaan kelin radalle. Ammattikoulun pihalla ei voinut enää jatkaa. Viiden vuoden touhuamisen jälkeen, 90- luvun laman aikaan, laji kuihtui hissukseen taka-alalle.

Vuonna 1989 Juvan Ua täytti 10 vuotta, jota juhlistettiin 12-sivuisella lehdellä. Joulukuussa samana vuonna järjestettiin Juvalla Karikon Autotalo Rallispecial, jossa oli ajamassa tuleva rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen, joka voitti kilpailun. Myös vuosina 1991 ja 1993 kisattiin Juvalla kyseisen rallin merkeissä, joskin special-sana tiputettiin pois.

90- luvun alussa järjestettiin perinteisesti JM-kisat, autosuunnistuskisat sekä oltiin apujoukkoina vuosittain naapuriseurojen järjestämissä kisoissa. Talvisin suunnitellut jääratakisat jäivät pois, keliolosuhteiden takia. Rallisprintti-kisoja järjestettiin vuosina 1993- 1995. Sen sijaan Jukajärven AS- autosuunnistuskisat jäivät pois 90- luvun puolivälissä. Tuolloin vallinnut lama näkyi autourheilussakin. Kilpailu- ja kisailijamäärät lähtivät autourheilussa koko maassa laskuun.

Mukaan tuli puheenjohtajaksi Pertti "Roope" Savolainen vuosina 1992- 1993. Hän oli muuttanut Juvalle Kymenlaaksosta vuonna 1989 ja tuli Juvan Shellin isännäksi. Hieman myöhemmin Roope toimi Vehmaankaari-nimisessä paikassa vuosina 1999- 2002, joka muuttui ABC-asemaksi.

Vuonna 1993 kilpailutoiminta oli vielä vireää. Järjestettiin viisi kisaa; Karhukivellä oli jokkista, rallisprint-kisa järjestettiin Moto Parkissa, oli kaksi autosuunnistuskisaa sekä Karikon Autotalo-ralli. 90- luvun puolivälistä lähtien kisoja järjestettiin vain kerran vuodessa, yhdet JM-kisat Karhukivellä. Roope Savolainen toimi Ua:n puheenjohtajana peräti yksitoista vuotta.

- Toiminta oli 90- luvun alussa vireää ja sitä oli helppo johtaa, koska innostunutta väkeä oli paljon. Oli 5 -10 luottohenkilöä ja kun heidän kanssa sovittiin kullekin toimenkuvat ja tekemiset, pystyi luottamaan että asiat tapahtuivat, sanoo Pertti Savolainen

- Sääolosuhteet vaikeuttivat talvisin jääratakisojen järjestämistä ja niitä jouduttiin perumaan. Milloin oli heikko jää, milloin oli vettä jäällä tai rataa reunustavat lumipenkat sulivat. Vuonna 1991 järjestettiin vielä kolme kisaa, vain jääratakisat peruttiin, sanoo Savolainen.

Vuonna 2006 puheenjohtajaksi tuli Juha Lipsanen, joka on ollut mukana Ua:n toiminnassa vuosikymmeniä ja kilpaillut autosuunnistuksessa. Jussi jos kuka oli myös Ua:n miehiä henkeen ja vereen. Hän toimi puheenjohtajana peräti 17 vuotta, vuodesta 2006 aina vuoteen 2023 asti.

- Olen ollut mukana Juvan Ua:n toiminnassa vuodesta 1979 lähtien. Hyvää aikaa se on ollut. Harrastajia on ollut vuosikymmenten ajan joka lajissa paljon. Meillä oli koko ajan hyvää porukkaa tekemässä asioita. Selvästi lamavuodet vaikuttivat asioihin 90-luvun puolivälissä. Kisoja oli laman jälkeen vain kerran vuoteen ja hyvä kun saatiin edes ne pidetyksi. Ei ollut enää tekijöitä samalla tavalla kuin 80-luvulla. Jokkis meni aika isoksi 90- luvulla ja ratojen sekä kisojen vaatimustaso nousi. Meillä ei ollut enää resursseja, summaa Lipsanen.

Vuodesta 2024 alkaen puheenjohtajana on toiminut Mika Savolainen, joka itsekin kisailee rallicrossissa ja jokkiksessa ja on ajanut nuorena poikana kartingia. Rallisprinttiäkin hän on ajanut, niin kuin myös mm. Jarno Heikkinen sekä Eetu Kotro.

- Nykyään Juvan UA:lle kuuluu hyvää. On tullut uusia aktiivikilpailijoita sekä jäseniä. Juvalaisia kisailee nykyään jokkiksessa, rallissa, rallicrossissa, rokkirallissa ja kiihdytysajotoimintaa harrastaa Heikkisen Jarkki. Karhukiven rata toimii testipaikkana kisailijoille sekä nuoriso käy harjoittelemassa ajotaitojaan autoilla ja crossipyörillä. Vauhtipäiviä järjestetään vuosittain. Jäseniä seuralla on tällä hetkellä 44, kertoo Mika Savolainen.

Viimeisimmät jokamiesluokkakisat ajettiin Karhukivellä vuonna 2010. Sen jälkeen kisoja ei ole järjestetty.

- Meiltä on monet kysyneet, miksette järjestä kisoja. Siinä on vaan ongelmana toimitsijoiden vähyys. Kisan järjestäminen vaatii 70- 80 henkilöä eri toimipisteisiin. Suurella osalla pitää olla toimitsijalisenssi. Sellaista määrää meillä ei ole. Rata ja varikkoalue vaatii isoja korjauksia. Tosin Karhukiven radalle meillä on vireillä uusia suunnitelmia, mutta niistä voi puhua vasta myöhemmin, sanoo Savolainen.

JUVAN UA:N PUHEENJOHTAJAT

1979-1980 Juhani Kotro

1981-1982 Veijo Tiusanen

1983 Jouko Paunonen

1984-1985 Laura Ikonen

1986-1988 Hannu Hämäläinen

1989 Jouko Paunonen

1990-1991 Markku Pylkkänen

1992- 1993 Pertti "Roope" Savolainen

1994- 1996 Jukka Kaartinen

1997- 2005 Pertti Savolainen

2006- 2023Juha Lipsanen

2024- Mika Savolainen

KIITOKSET: Timo Ruotsalainen, Matti Häyrinen, Jussi Hämäläinen, Mika Savolainen, Mako Maaranen, Veijo Närhi, Kalle Asikainen, Pertti Savolainen, Jarno Pekurinen, Jani Pekurinen, Jarno Heikkinen, Pasi Lautiainen, Antti-Pekka Männistö, Pekka Kotro, Juhani Kotro, Eetu Kotro, Juha Lipsanen, Jami Kinnunen, Matti Avikainen, Anu Hämäläinen ja Maarit Petäjä sekä te kaikki ketkä autoitte näiden historiikkien johdosta,


Vesa Kontiainen