OSA 1, 1970 -1990- LUKU
Ralliautoilu on ollut Juvalla hyvin harrastettu laji 1970- luvun lopulta lähtien. Juvalaiset ovat olleet toimimassa ralleissa toimitsijoina 70- luvun ajan naapuriseurojen apuna. Ensimmäiset jäsentenväliset rallikisat järjestettiin talvella vuonna 1976. Tuon kisan voitti Markku Pylkkänen. Silloin ajettiin siviiliautoilla ja tuolloin Pylkkäsellä oli autona Fiat. Nuo jäsentenväliset kisat olivat luonnollisesti hyvin värikkäät. Juhani Kotro muisteli: "Männistön AP ja minä oltiin samaa autokuntaa. Ihmeteltiin, mitä sitä autoon pitäisi ottaa mukaan. Antti - Pekka sanoi no lumilapio ilman muuta eikä sitten muuta taidettukaan ottaa mukaan. Ajettiin pätkää etelä- Juvalla. Yksi oli ajanut lumipenkkaan. Hiljennettiin kohdalle ja AP avasi ikkunan ja heitti lapion pienessä vauhdissa ja sanoi: "Lapioikaa auto irti ja palauttakaa lapio maalissa". Se kuvasti hyvin, miten leppoisalla asenteella oltiin mukana."
Alkupään kisakuskeista on mainittava Juvan Soini Kervinen (kartturina Juhani Ollikka), joka kisasi myös rallipuolella, kiertäen kisoja lähiseudulla sekä ajoi myös Nortti- rallia. Vuonna 1979 Mikkelin Ua /Juvan kerhon Jouko Immonen (Tuomo Immonen) olivat Mikkelissä Varsavuori-rallin yleiskilpailun 10:s. He olivat luokassa 6 kakkosia. Juniori-cupissa he ajoivat samana vuonna 4 pistettä. Ajokkina oli tuon ajan mukaisesti Ford Escort.
80-luvun alussa ajoivat Juvan Ua:ssa, mm. Markku Hämäläinen (kartturina Matti Ikonen), Jouko Immonen (Tuomo Immonen), Pekka Heikkola (Pentti Martikainen) ja Matti Forss (Jari Mikkonen). Forss oli kotoisin Sulkavalta, mutta edusti Juvan Ua:ta. Hän pärjäsi kisoissa erinomaisesti ja oli Juniori- SM-sarjassa Top 10:ssa ollen loppupisteissä kuudes. Forss voitti useita kisoja luokassaan ja oli ehdottomia huippunimiä. Juvalainen Marko Maaranen oli myöhemmin Forssin kartturina parissa kisassa. Seuraavassa kerrotaan muutamista kisoista 80- luvulla, joista on tuloksia säilynyt. Korostettakoon, että juvalaiset rallikuskit kisailivat huomattavan paljon enemmän kuin mitä seuraavassa kerrotaan.
Vuonna 1980 Immoset voittivat Joensuussa Kimmel-rallin. Immonen oli myös kärkitaisteluissa Juniori-luokan SM-sarjassa. Pekka Huikko oli Puumalan miehiä ja hän edusti Juvan Ua:ta menestyksekkäästi. Hän kiersi kisoja kohtuullisen paljon koko 80- luvun ja siirtyi seuraavalla vuosikymmenellä edustamaan Mikkelin Ua:ta, jota oli edustanut jo alkuvuodesta vuonna 1980. Ajokkina oli luonnollisesti Ford Escort.
Vuoden 1981 tammikuussa ajetussa AKU -rallissa Pekka Huikko (Pentti Martikainen) olivat juniori-luokan viidensiä. Kymen jäärallissa kaksikko oli Juniorit, ryhmä 1:ssa kakkosina, samoin kuin luokassa 14. Leppäkerttu-rallissa Huikko junioreiden yleiskilpailun kahdeksas. Ryhmässä 1 juniorit he olivat kakkosia.
Vuonna 1982 maaliskuussa ajettiin Kymenlaakso-ralli, joka oli SM-osakilpailu. Juvalaisista mukana oli Markku Hämäläinen/ Matti Ikonen, jotka olivat yleiskilpailussa sijalla 42 ja luokkakilpailussa, luokassa 2 he olivat kolmansia. Pekka Heikkola/ Pentti Martikainen olivat yleiskilpailussa sijalla 46.
Suur- Savon piiri palkitsi alueen parhaita autourheilijoita syksyllä 1982 ja rallin puolella ykkönen oli Mikkelin Olli Paavilainen/Sulo Mieskolainen. Toiseksi parhaana palkittiin Juvan Markku Hämäläinen/ Matti Ikonen ja kolmanneksi parhaana palkittiin Pekka Huikko/ Pentti Martikainen.
Vuonna 1984 Suur-Savon piiri palkitsi kauden päätteeksi menestyneitä autourheilijoita. Rallin puolella. Parhaana palkittiin Mikkelin Olli Seppänen/Tuomo Immonen. Kakkospalkinnon pokkasi Juvan Jouko Immonen/ Pekka Huikko.
Vuonna 1985 alkuvuodesta ajettiin Varsavuori-ralli Mikkelissä. Yleiskilpailun voittoon ajoi Itä-Helsingin Ua:n Antero Laine. Juvalaisista Pekka Huikko/Pentti Martikainen olivat yleiskilpailussa sijalla 13. He olivat luokassa 9, yli 1600 cc sijalla seitsemän. Juvan Markku Hämäläinen/ Matti Ikonen olivat yleisessä sijalla 31. He olivat luokassa 8, enintään 1600 cc sijalla neljä. Jyväskylän ympäristössä ajettiin maaliskuussa SM-talviralli. Juvalaisista mukana oli Pekka Huikko/Pentti Martikainen. He olivat yleiskilpailussa sijalla 88.
Helmikuussa 1986 kisattiin Kymen jääralli. Kisan voitti Saku Vierimaa ja juvalaisista yleiskilpailussa parhaiten sijoittui Pekka Huikko/ Markku Hämäläinen, jotka olivat yleiskilpailussa sijalla 47. Toinen juvalaispari Jouni Kalpio/ Antti Pursiainen (Mikkeli) olivat sijalla 59.
Elokuussa vuonna 1987 Pekka Huikko/ Markku Hämäläinen kisasivat Ylöjärvi-rallissa. Kahdeksan erikoiskokeen kisassa he olivat yleiskilpailun sijalla 11. Kaksikko ajoi ryhmässä 2 ja luokassa 9 ollen niissä luokissa toisena.
JUVALAISEN RALLIN TOINEN SUKUPOLVI
Hieman myöhemmin lajia harrasti Alpo Ruotsalainen (Sauli Noponen), Matti Häyrinen (Veijo Närhi), Markku Pylkkänen (Antti-Pekka Männistö), Timo Ruotsalainen (Marko Maaranen) sekä Arto Pappila (edusti Rantasalmen Ua:ta, kartturina Jari Auvinen) joka ajoi Ford Escortilla sekä monet muut.
Alpo Ruotsalainen kisasi alkujaan Sunbeam Avangerilla ja myöhemmin Opel Asconalla. Timo Ruotsalaisella oli Ford Escort 1600, Markku Pylkkäsellä (Ford Escort RS 2000), Häyrisen Masalla ja Pappilan Artolla. Tuohon aikaan kisa-autot olivat pääasiallisesti Escortteja, oli se sitten vanhan tai uuden korin malli.
Alkuvuodesta 1988 Alpo Ruotsalainen/Sauli Noponen kisasivat Isko -rallissa b-junioreissa. Yleiskilpailussa tuli sija 42 ja b-junnuissa luokassa 7 alle 1600 cc, ryhmä 2:ssa sijalle kuusi. Tammikuussa 1988 ajettiin Alavus-ralli, jossa Juvan Ua:n Pekka Huikko/Markku Hämäläinen menestyivät todella hyvin. Tuloksena oli yleiskilpailun yhdeksäs sija ja ryhmässä 2 ja luokassa 17 he olivat ykkösiä.
Helmikuussa kisattiin Muuramessa AKU- ralli ja Juvan Ua:n Pekka Huikko/ Markku Hämäläinen menestyivät mainiosti. Kaksikko oli yleiskilpailun sijalla 12. He olivat myös kakkosryhmän kolmansia.
Maaliskuussa 1988 kisattiin Savonlinnassa ESP -ralli. Kisan voittoon ajoi Vihdin Petteri Lindström. Juvan Ua:n Pekka Huikko/ Markku Hämäläinen olivat yleiskilpailussa sijalla 25. He olivat kakkosryhmässä sijalla kuusi. Tuohon aikaan kisasi myös Juvan Ua:n Pasi Lautiainen (kartturina Juha Putkonen). Pasi kisasi Ford Escortilla muistinsa mukaan kolme kisaa: Savonlinna, Kitee ja kolmas kisa oli Lappeenrannan suunnalla. Viimeisessä kisassa hänellä oli kartturina Savitaipaleelta kotoisin ollut Marko jonka sukunimeä hän ei enää muista. Ehtipä Pasi olla muutamassa kisassa Pylkkäsen Markun kartturina ennen AP Männistöä vuoden 1988 puolella. Autourheiluharrastus jäi taka-alalle miehen muutettua muualle opiskelemaan vuonna 1989.
Rallissa aloitettiin tuohon aikaan b-junioreista ja noustakseen a-junioriksi (nykyään on vain juniorit, ei erotella enää a- tai b-junioreita), tarvitaan 10 nousupistettä ja siihen tarvitaan aikaa, sillä voittaja saa kisasta korkeintaan neljä nousupistettä. Se vaatii paljon kisoja ja kokemusta. Heti ensimmäisistä kisoista lähtien on ajettava maltilla, otettava perstuntuma ajamiseen muutamien ensimmäisten kisojen ajaksi. Kun kisoja on muutama takana, voi lyhennellä jarrutusmatkoja tai jopa lisätä vauhtia. B-junioreissa oli 1980- luvullakin paljon kuskeja, joilla ei ollut aikomustakaan kerätä nousupisteitä. Ongelmia oli toisinkin päin, jotka Antti-Pekka Männistö, Markku Pylkkäsen kartturi, sanoi ääneen Juvan Ua:n 10- vuotis- juhlalehdessä: "Tällä hetkellä nuorilla b-junioreilla on pulaa kisoista. Se on luokka, josta poikkeuksetta karsitaan osanottajia, jos kilpailijoita on liikaa. Esimerkiksi Hallissa ilmoittautui kisaan 390 osanottajaa ja vain 180 otettiin mukaan, yritä siinä sitten napsia nousupisteitä. On se muuten semmoista touhua, että pää on pidettävä kylmänä. On muistettava lähtöpaikalla, että kerralla ei saa kaikkea. Ennemminkin kannattaa tähtäin asettaa siihen, että pääsee maaliin saakka. Kun takana on muutama läpi ajettu kisa, voi aloittaa jarrutusmatkojen lyhentämisen ja tiukempien ajolinjojen hakemisen."
Kyseisessä lehdessä todettiin, että tuolloin asianmukaisen ajokin sai 25 000- 30 000 markalla. Tuon jälkeen suurimmat kulut oli osanottomaksut, polttoainekulut ja rengaskulut. Männistö totesi: "Etenkin talvella kannattaa pitää mukana kaksi rengaskertaa, jos meinaa täysitehoisesti vedellä kisan läpi. Sen verran renkaat lämpenevät pätkien aikana, että pito-ominaisuudet katoavat. Tietysti rengasvalinnassa kannattaa ottaa myös huomioon se, millaisia pätkiä kisassa on. Jos on paljon syheröä tiedossa, on 13-tuumaiset paremmat. Nopeille pätkille on varattava tuumaa isommat tassut."
AP - Männistöltä kysyttiin, mikä lajissa on ollut yllättävintä, siihen AP vastasi: "Yllättävintä mulle tässä rallitouhussa on kova vauhti. Parhaimmillaan siellä nousevat nopeudet jo 170 km:iin tunnissa. Pitää vain oman mielenrauhan vuoksi uskoa ja toivoa, että Makella (Markku Pylkkänen) säilyy itsesuojeluvaisto."
A-junioriluokassa vauhdit kasvavat entisestään. Noustakseen A-junioreihin tuolloin tarvittiin 10 nousupistettä ja pistetili karttui kisa kisalta eikä ne nollautuneet vuoden lopussa. A-junioreissa pisteiden keruu ei ollutkaan enää kovin helppoa, sillä vastus koveni huomattavasti. Kilpailukalusto oli huomattavasti kovempaa ja siellä erottuvat ne kuskit, joilla oli edellytyksiä menestyä lajissa. Kaikki ne joilla oli pinkka kunnossa, vetelivät nelivetoisella kalustolla jos meinasi pärjätä.
Jos pyrki nousemaan a-junnuista yleiseen luokkaan, tarvittiin nousupisteitä jo 30. Sinne ei monikaan kuljettaja pääse, tai halua, sillä ketään ei kiinnosta olla häntäpään valvojana. Ja kenellä on varaakaan, sillä kisakalusto ja kisaaminen vaativat jo hurjaa taloudellista panostusta.
Juvan Ua:n Timo Ruotsalainen ajoi Marko Maarasen kanssa ensimmäisen kisansa Seinäjoella vuonna 1988. Vaikka kisa päättyi ensimmäisellä erikoiskokeella ajettuaan kiveen, kipinä oli syttynyt. Savitaipaleella oli teknisiä murheita, kun hihnapyörä meni ja edessä oli keskeytys. Anjalankoskella tuli vauhdikas ulosajo ja auto pyöri muutamaan otteeseen katon kautta ympäri. Luvassa oli arki-illoille puuhastelua autoon kuntoon laittamisen vuoksi.
Oulussa, Pohjola-rallissa kulki hyvin ja tuloksena oli luokassaan neljäs sija. Myös Joensuussa, Itärallissa, kisa sujui hyvin, sillä tuloksena oli luokan kolmas sija. Ruotsalainen/Maaranen ajoi vielä 90-luvun alkuun asti, jonka jälkeen Ruotsalaisen kartturiksi tuli Sirpa Sojakka. Ristiinassa he olivat a-junioriluokan kakkosia. Vuonna 1991 ja 1992 kisailtiin viitisen kisaa. Vuosina 1990, 1991 ja 1992 Ruotsalainen ajoi a-junioreissa ja vuonna 1993 kolme kisaa hän ajoi yleisessä luokassa. Parhaita muistoja on Aurinkojaffa-ralli Lahdessa vuonna 1992, jolloin Ruotsalainen ajoi a-junnuissa pohjat toisella erikoiskokeella. He olivat lopulta luokkansa toisia ja yleiskilpailussa sijalla 10. Myös seuraavana vuonna 1993 parasta antia oli yleiskilpailun 10:s sija. Tuolloin kartturina oli Sauli Noponen. Viimeinen Ruotsalaisen Timpan Juvan Ua:n riveissä ajettu kisa oli 3. Karikon Autotalo-ralli Juvalla vuonna 1993. Hän oli tuolloin hienosti yleiskilpailun 12.
Matti Häyrinen kisasi Ford Escortilla. Hän muisteli ajaneensa kymmenkunta kisaa kartturinsa Veijo Närhen kanssa. Ensimmäinen kisa oli Pielavedellä 80-luvun puolivälin jälkeen. Parhaimpana muistona mies pitää Laukaanhovi- rallia, jossa tuli b-junioreiden luokkavoitto. Savitaipale-rallissa kesäkuussa 1988 Masa ja Veki olivat b-junioreissa kuudensia. Epäonnea oli matkassa vaikka kisa alkoi hyvin. Ensimmäisellä ek:llä he olivat b-junioreissa toiseksi nopeimpia. Toisella erikoiskokeella he olivat kolmanneksi nopeimpia ja kolmannella ek:llä ajettiin pohja-aika. Voitto olisi tullut kirkkaasti Juvalle, mutta kone keitti. Kaksikko myöhästyi maalista kaksi minuuttia ja AT-pisteitä tuli 20, joka tiputti heidät kuudenneksi. Luokassa 8 ja ryhmässä 2 tuli kolmas sija. Tuloksena oli kolme nousupistettä. Nousupisteitä tuli loppuvuodesta sen verran, että vuonna 1989 kisattiin a-junioreissa. Muutama kisa ajettiin a-junioreiden puolella 80- luvun lopulla. Viimeisin ralli jossa Masa kisaili, oli Savonlinna-ralli 90- luvun alussa. Tuolloin kartturina oli Jari Kaita.
Närhen Veijo toimi kartturina mm. Sauli Noposen kanssa yhden kisan verran Savitaipaleella, Timo Ruotsalaisen kanssa kisailtiin yksi kisa Lahdessa ja Mika Savolaisen kanssa ajettiin kaksi kisaa vuonna 2004, Peurunka -rallissa Laukaassa ja Savonlinnassa, jossa auto meni katolleen ja edessä oli keskeytys.
JUSSI HÄMÄLÄINEN
Kun Matti Häyrinen lopetteli 90- luvun alussa uraansa, hän möi myöhemmin 2000-luvulla Escortin Kalle Asikaiselle joka puolestaan aloitteli uraansa. Ja uusista juvalaiskuskeista mukaan tuli vuonna 1993 myös Jussi Hämäläinen (kartturina Adrian Eklöf, tuttavallisesti Eki). Jussi oli kotoisin Koikkalasta, Pihlajasalosta ja hänen kartturi "Eki" asui Teivaassa.
Jussi Hämäläinen: "Ensimmäinen kisa ajettiin syyskuussa 1993 Kankaanpäässä. Escorttia oli sitä ennen purettu ja kasattu entisellä "Ollin pajalla" Koikkalassa, jonka omisti tuolloin kaveripiiristä Väisäsen Matti. Kilpurin ajo-ominaisuuksia koe ponnistettiin useinkin Kapalomäentiellä Teivaassa. Ehkä asia kylillä tiedostettiin, mikä metsätiellä iltahämärissä raikui, mutta ei siitä sen enempää puhetta pidetty. Hyväntahtoisesti ehkä touhuamme läpisormien katsottiin ja liekö ollut myötätuntoakin matkassa. "Siellähän ne, oman kylän pojat… ajakoot, kunhan eivät säre itseään."
Kankaanpäässä lippu heilahti ja sitä ennen oli saatu tiekirja, johon oli merkattu EK:n huomio- ym. paikat. "Mitähän tuokin merkki tarkoittaa?" kyseltiin toisiltamme erään EK:n lähdössä.
"No eiköhän tuo sit selviä, kun ollaan siinä, puolivälissä vasta näyttää olevan. Nyt pitäis nimittäin lähteä pätkälle, 5 sek lähtöön!!"
Selvisihän se sitten lopulta; erikoiskoe oli puolivälissä tuotu ajoharjoitteluradalle. Rata olisi pitänyt kiertää parikin kertaa ympäri, mutta sanotaanko näin, että aikaikkuna kompromissi keskustelulle ja päätökselle oli suhteellisen lyhyt; "Että ajetaanko kierros vai kaksi?"
Kaksi olisi ollut oikea vastaus. Kisa maaliin, hyvä aika, kättelyt ja hylkäys. Ei se meitä sen enempiä harmittanut, ei oltu ainut pari, jolle näin kävi. Opeteltiin ja opittiin, naurettiin hyvässä hengessä".
Intoa riitti myös marraskuussa 1993 Kouvolassa, jossa meno oli erinomaista. Jussi ja Eki ajoivat B-junioreissa ja tuloksena oli luokan 14 voitto. Laukaassa ajettiin Peurunka-ralli ja sieltä oli tuloksena seitsemäs sija luokassa 16. Ajokkina oli Ford Escort 1600, jossa OHC-kone. Vasta jälkeenpäin Jussi ja Eki saivat kuulla, että kyseisellä kalustolla oli kisannut aiemmin kuuluisa suomalainen rallikuski Kyösti Hämäläinen (ei sukua Jussille), joka hallitsi rallin SM-sarjaa mielin määrin 70-luvun lopulla ja 80- luvulla. Myöhemmin kalustoksi vaihtui Ford Escort 2000.
Tuo Kouvolan kisa oli Hämäläisen mielestä mieleenpainuvin: "Kouvolan kisasta jäi paljon muistoja. Kisa ajettiin muistaakseni loppuvuodesta 1996 ja meillä päin alkoi tulla talvi. Mietittiin, millä renkailla kisaan pitäisi mennä. Piikkipyöriä meillä ei ollut ja tuumattiin, että kisahan käydään vähän etelämpänä, niin ei siellä vielä talvi ole. Päätettiin lähteä sorakelin renkailla. Paikan päälle kun päästiin, niin huomattiin että osittain talvi oli tullut Kouvolan suuntaan. Oli jäätä ja lunta ja me oltiin liikenteessä kesäpyörillä. Se oli täyttä hurlumheita koko kisa. Jos muistan oikein, Männistön Antti- Pekka, (Juvan miehiä), kuulutti kilpailijat taipaleelle ja kyseli kuskien tavoitteista; Pilke silmäkulmassa tuli tuumittua, että nyt kansalle leipää ja sirkushuveja!
Ja totta vie sitä se sai, ainakin sirkushuvia! Tuntui kuin auto olisi luisunut koko ajan joka paikassa ja eteenpäin meneminen oli vähän niin ja näin. Ratissa kädet kävivät kuin tynnyripesijällä, mutta maaliin päästiin.
Kun erikoiskokeet oli ajettu ja tultiin maaliin, sanoin että eiköhän lähdetä suoraan Juvan suuntaan. Ei tästä nyt tullut yhtään mitään. Eki sanoi, hän nyt käy kuitenkin tarkistamassa tulokset. Mies tuli takaisin ja sanoi, että ei muuten lähdetä vielä mihinkään. Meidän pitää mennä palkintojenjakoon, sillä me voitettiin oma luokka. Olin suu auki, että ei voi olla totta, mutta oli se. Tuon Kouvolan kisan voitti Toni Gardemeister ja Kouvolassa oli tosi hyvät palkinnot aina. Tällä kertaa oli niin, että kaikkien luokkavoittajien kesken arvottiin henkilöauto. Se siis arvottiin ja mekin oltiin siinä mukana, muttei saatu autoa. Yleensähän se menee niin että pilkkikilpailuista voi voittaa auton ja autokilpailusta voi voittaa pilkin. Tällä kertaa oli toisin."
Kaikenlaisia kommelluksia kisareissuilla riitti. Hämäläinen kertoi: "Kerran Kouvolassa kävi niinkin, että katsastuksessa tuli käsky vaihtaa apukuskin penkki. Se oli kuulemma niin huono. Aikaa ei ollut paljon, mutta penkki löydettiin. Teboilin pihassa uusi jakkara Ekin alle, auto leimalle ja päästiin kisaamaan. Liekö ollut sama kisa; lähti keinuvivut irti. Suoritettiin pikaisia korjaustoimenpiteitä Tuohikotin ABC:n pihassa. Vaan kuntoon kalusto saatiin. Kerran taas oltiin lähdössä kisoihin, kun autotrailerin jarrut jäätyivät Juva- Mikkeli välillä. (Pienen Ukon Baarin kohdalla.) Kilpuri otettiin nopeasti pois kärryltä, kypärät ja ajopuku kyytiin ja ajamalla Escort kilpailupaikalle. Matkaa kertyi reilut 100 km. Huolto tuli perässä, kun ennätti. Kisan jälkeen hymyiltiin ja käteltiin. Palkintopystin kanssa palattiin kotimatkalle.
Toisesta mieleen jääneestä muistosta Jussi kertoo: "Yksissä kesäkisoissa tultiin hurjaa vauhtia erikoiskokeilla ja maalissa huomattiin, kun jarruista ei ollut kuin muisto vain. Tarkasteltiin maalin jälkeen tilanne ja huomattiin että molemmilta puolilta oli takaa jarruputket poikki. Taitettiin jarruputket kesken kisan ruttuun ja jotkut pihdit vielä lukoksi. Säiliöön lisättiin vaan nesteet ja kisa maaliin. Kisan jälkeen mentiin Häyrisen Matin pajalle ja Matti teki meille uudet putket. Homma toimi ja henki oli Juvalla tuo. Kaveria jeesattiin."
Vuonna 1994 Hämäläinen/Eklöf kisasi AKU -rallissa, joka oli junioreiden SM-osakilpailu. Se sujui Hämäläiseltä ja Eklöfilta mainiosti, sillä he olivat b-junioreissa viidensiä luokassa 8. Tämäkin antoi varmuuden asialle, että vauhti oli erinomaista.
Vuonna 1995 oli edessä siirtyminen a-junioreihin, sillä b- junnukisoista oli otettu tarvittavat nousupisteet. Hämäläinen antaakin tunnustusta kartturilleen Adrian Eklöfille eli Ekille: "Innostuttiin yhdessä Ekin kanssa lajista ja tehtiin paljon duunia. Molemmilla oli palo tähän hommaan.
Vauhtia riitti ja välillä kun treenattiin Teivaan teillä, niin kaikkea sattui. Välillä saattoi mennä auto katolleen ja soiteltiin tutuille, että tulkaas jeesaamaan ja ottakaa hinausköyttä mukaan, nyt kävi näin.
"Matin paja"oli varikkopaikka, missä laitettiin kalustoa kuntoon. Pisteiden kertyessä 1600 Escort vaihtui 2000 Escortiin. Ei me mietitty ongelmia vaan ratkaistiin ongelmia. Oltiin hyvin luovia sen suhteen, että tuosta ja tuosta me voidaan tehdä mitä vaan. Ekin kanssa ajettiin kaikki parikymmentä kisaa. Oli kova innostus ja päästiin piireihin. Päästiin kiertämään Suomea. Tutustuttiin muihin kuskeihin, mm. Pasi Hagströmilta saatiin renkaita käyttöön, joilla se oli ajanut nelikko-Celicalla muutaman kisan. Pirellin 205 kesäkumit oli meille liian leveät. Tuntui, että meidän vehkeestä loppui ruuti. Hommattiin rengasleikkuri lainaan, jolla sitten kavennettiin renkaat ja saatiin toki samalla terävää kanttia vetopintaan. Ei ne renkaat uudenveroisia olleet, mutta pito parani. Pienellä budjetilla mentiin.
Saatiin yhteistyökumppaneita ja maalausliike Paavo Gustafsson oli meidän ensimmäisiä sponsoreita. Myös Koikkalan Kone ja Rauta (Hännisen Esa) tuki meitä. Tuolloin olin töissä Narisen Sepolla ja sieltäkin puolelta tukea saatiin. Summasen Kimmo oli hengessä mukana, samoin kuin Juvan pari rakennusliikettä, joista toiselta saatiin autotraileri lainaan ja toiselta huoltoauto. Meille pienikin apu ja tuki oli arvokas asia. Kiitos siitä!
Paljon kävi niinkin, että meidän tekemisiä seurattiin kisoissa ja kun menestystä tuli, porukoita tuli jutulle ja ilmeni että moni halusi kannustaa meitä ja tukea toimintaa. Kai ne näkivät, että noilla pojilla on kova innostus touhuun ja niitä kannattaa seurata. Se tuntui mukavalta."
"Pikku kosiskeluja tuli myös muilta auto-urheilu seuroilta, josko vaihdettaisiin seuraa. Mutta ei me siihen seikkailuun lähdetty. Juvan UA:n miehiä oltiin!"
Vuonna 1998 menestystä saatiin Mansikkapaikka- rallista Suonenjoelta. Kisa sujui mainiosti ja tuloksena oli A-junioreissa luokan 13 neljäs tila ja yleiskilpailuissa A-junioreiden kuudes sija. Hämäläinen kertoi, milloin alkoi riittää: "1990- luvun lopulla ja 2000-luvun taitteessa tuli muut elämän haasteet kuvioihin mukaan. Perhettä perustettiin ja tuli sukupolven vaihdosta ja kisailut jäivät siihen. Auto myytiin Juvalle Parkkisen Jarkolle, automiehiä. Muistelen, että Jarkon mielitietty oli silloin siunatussa tilassa ja laskettu aika askarrutti Jarkkoa. Liekö veri vetänyt kisaamaan vai oliko perheessä päätetty jouduttaa synnytystä. Olipa kumminpa vain, mutta tällaista se on -motorsport. Aina on monta hyvää syytä harrastaa! Eklöf muutti etelään opiskelemaan ja oli edelleen rallikuvioissa mukana. Hän oli Hagströmin Pasin huoltojoukoissa ja olipa Eki myös Marcus Grönholmin huolloissa kiertäen SM- ja MM-rallejakin. Hagströmin kanssa Eki oli jopa Australiassa asti eli Eki eteni hienosti eteenpäin. En tiedä, mitä miehelle nykyään kuuluu, mutta hienoa oli Ekin kanssa tehdä yhteistyötä. Ajateltiin samanhenkisesti asioista ja nähtiin paljon vaivaa ja se innostuneisuus oli kaiken a ja o."
1990- luvulla kisasi myös Kari Nykänen (kartturina Mika Multanen) DX Corollalla muutaman kisan verran. Sauli Noponen kisasi muutaman kisan Sunbeam Avangerilla, jonka oli ostanut Alpo Ruotsalaiselta. Muista 1990- luvun juvalaisista kuskeista on mainittava Jyrki Purhonen, kartturinaan Jouni "Aslak" Ahonen. Kisoja kierrettiin jonkin verran ja menestyksekkäästi, mm. Juvan rallissa b-junioreiden voitto. Eikä pidä unohtaa todellista autourheilulegendaa Pertti "Roope" Savolaista
(kartturina Jukka Puurula). Roope ajoi menestyksekkäästi rallia jo 70- luvun lopulta lähtien Valkealan Ua:n riveissä. Kiersi paljon kisoja, ottaen hienoja sijoituksia b- ja a-junnuissa sekä luokkavoittoja. Roope muutti Juvalle 80- luvun lopulla ja on siitä lähtien Juvan Ua:n miehiä.
Karkkilassa ajettiin SM-pisteistä tammikuussa 1991. 1980- luvun lopulla, vuonna 1988 alkoi ajaa rallia juvalainen rakennusmestari Markku Pylkkänen. Kartturiksi löytyi Juvan kirjastoautoa ajanut ja kirjastossa päivätöissä ollut Antti-Pekka Männistö, joka tunnettiin tuolloin Suomen parhaana autourheilukisojen kuuluttajana. Varsinkin AP:n asiantuntemus jokkiksessa hiveli kuulijoiden ja lajiharrastajien korvaa. He nousivat b-junnuista a-junioreihin vuonna 1989. Ajokkina kaksikolla oli tuolloin Ford Escort 1600. Ennen kuin lähdettiin A-junioreiden SM-sarjaa, keulaan vaihdettiin kaksilitrainen moottori keväällä 1990, josta sai tehoja lisää pärjätäkseen kivikovassa SM-sarjassa ja a-junnuissa vuonna 1991. Sitä ennen ajettiin joulukuussa 1990 Ristiinassa ja tulosta tuli, sillä kolmen erikoiskokeen rallissa Markku Pylkkänen/ AP Männistö voittivat A-junioriluokan. Juvalaismenestystä täydensi saman luokan kakkossija, sillä Timo Ruotsalainen/Sirpa Sojakka olivat toisena.
Juvan Ua:n kaksikko Markku Pylkkänen/ Antti-Pekka Männistö olivat Karkkilassa luokassaan F 10, yli 1600 cc viides ja kuittasivat sijoituksestaan kolme SM-pistettä. Ajokkina oli Ford Escort, joka oli ostettu mikkeliläiseltä Martti Paavilaiselta. He ajoivat vielä alkuvuodesta 1991 A-junioreissa, mutta nousupisteet tulivat täyteen jo heti ensimmäisessä kisassa, tosin tarvittiin vain yksi nousupiste. Myöhemmin kisailtiin yleisessä luokassa. Seuraavassa SM-osakilpailussa Iisalmessa Pylkkänen/Männistö olivat a-junioreissa kolmansia. Pylkkänen antoi haastattelun Länsi-Savolle helmikuussa 1991, jossa hän sanoi: "Jos ajattelee rallimenestystä huipputasolla, on minulla ikää(34) kymmenen vuotta liikaa. Omalla kilpailu-urallani siitä on ollut hyötyä. Iän myötä on yltiöpäisyys kadonnut. Kun ylimääräiset kulut ovat vielä pois omasta pussista, karsiutuvat liialliset riskit kilpailussa", kertoili hyvin rallikautensa A-junioreiden SM-sarjassa avannut juvalainen Markku Pylkkänen. Jutussa kerrottiin Pylkkäsen tavaramerkkinä oleva varmuus, sillä tuohon mennessä kaksi ja puolivuotisen uran aikana reilusta 30 kilpailuista vain kaksi oli päättynyt keskeytykseen teknisen vian vuoksi. Pylkkänen kertoikin Länsi-Savon haastattelussa: "Sen verran voin itsekin sanoa kuljettajana kehittyneeni, että ajovarmuus on lisääntynyt. Penkat eivät enää roilahtele samalla tavalla kuin aiemmin. Nyt olen lisäksi huomannut, että kaksilitrainen kone soveltuu minulle paremmin. Minulla on sen verran lepsu ajotyyli, että en tikistä koneesta ulos viimeisiä tehoja. Sen vuoksi en oikein kestänyt muiden kyydissä pienemmällä koneella. Nyt on tultu jo ihan muiden tahtiin. Monessa kisassa pudottiin sija tai pari sillä, että ensimmäinen pikataipale meni liian nihkeästi. Nyt me olemme menneet hyvää vauhtia heti alusta lähtien. Esimerkiksi Iisalmessa ajoimme ensimmäisellä pikataipaleella koko F-ryhmän pohjat."
Länsi-Savon jutussa Pylkkänen kertoikin kiertävänsä SM-sarjan läpi ja raotti tulevaisuuden verhoa: "Mikäli nyt kaikki menee suunnitelmien mukaan ja tukijat säilyvät, on ensi syksynä tarkoitus pistää Escort myyntiin ja hankkia alle nelivetokalusto. Jos ei hulluttelemaan lähde, niin tänä päivänä saa valmiiksi rakennettuja nelivetoja jo melko edullisesti", sanoi Pylkkänen. Kalustoksi vaihtuikin myöhemmin Nissan Sunny GTI-R.
Kun kysyttiin tuohon mennessä mieleen jäävimpiä kisoja, Pylkkänen vastasi: "Parhaiten ovat omaan mieleen jääneet juuri viimeksi ajettu Iisalmen ralli ja syksyinen Ristiinan ralli (joka ajettiin joulukuussa). Niissä molemmissa ajoni sujui ilman suurempia virheitä."
Vuonna 1994 ajetussa Kymen Jäärallissa voittoon ajoi Savitaipaleen Jukka Kohonen ennen Mäntyharjun Tomi Paakkaria. Juvan Ua:n Markku Pylkkänen oli kirpeässä pakkassäässä ajetussa rallissa yleiskilpailun kolmas.
AP Männistö jäi pois kartturin vakanssista vuoden 1993 aikoihin. Pylkkänen muutti Vääksyyn. Männistö oli ja on edelleen juvalainen autourheilumies henkeen ja vereen, vaikka onkin viime vuosikymmenet asunut Mikkelissä. Hän on ennättänyt rallin ja autosuunnistuksen lisäksi ajaa muutaman kisan jokamiehen autoluokkaa. AP ajoi ensimmäisen jokkiskisansa Kouvolassa Syysrylläyksessä moninkertaisen naisten luokan Suomen mestarin, Kirsi Ansaksen kuplalla ja meni jopa d- finaaliin asti. Lisäksi hän kisasi, mm. Pellossa, Lopella ja Toijalassa. Jokkiksessa hän ajoi muistinsa mukaan 5-6 kisaa. Männistö toimi kuuluttajana useiden vuosikymmenten ajan ja häntä kuultiin viimeksi JM-liigakisassa kesällä 2024 Porissa vuosien tauon jälkeen. Eikä ole yllättävää, että se poiki lisäkeikkaa, sillä vuonna 2025 hän on yhdessä Mari Pekkasen kuuluttamassa kahta muutakin jokkiksen arvokisaa (sekä kahta muuta kisaa), mikä on ilouutinen kaikille autourheilun ystäville.
Markku Pylkkänen jatkoi ralliuraansa Hyrylän Ua:n riveissä ja hänellä oli kartturina mikkeliläinen Teppo Lustig. Make muutti Juvalta pois vuonna 1994 ja hän asui Vääksyssä elämänsä loppuun saakka ja hän menehtyi 2020-luvulla sairauden murtamana.
Vesa Kontiainen