KARIKON AUTOTALO RALLISPECIAL JOULUKUU 1989
Aikaisemmin juvalaiset olivat mukana auttamassa naapuriseuroja rallin erikoiskokeilla ollen toimitsijoina ja sulkumiehinä sekä järjestyksenvalvojina, mutta joulukuussa 1989 järjestettiin Juvalla Karikon Autotalo Rallispecial, jossa oli ajamassa tuleva rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen. Kyseessä oli Juvan Ua:n 10- vuotis juhlakisa, sillä olihan Juvan Ua perustettu päivälleen (16.12) kymmenen vuotta sitten. Kisaan oli ilmoittautunut peräti 105 autokuntaa ja erikoiskokeita ajettiin kolme. Kilpailukeskuksena toimi Juvan Kaarihalli. Kilpailun johtajana toimi Veijo Tiusanen ja ratamestareina Juha Lipsanen ja Markku Hämäläinen. Kolmen erikoiskokeen yhteispituus oli vajaat 24 kilometriä, ja siirtymineen koko reitti oli pituudeltaan sata kilometriä. Ensimmäinen auto starttasi reitille klo. 16.01 ja kilpailu päättyi illalla kymmeneltä. Tiusasen Veijo kertoi: "Karikon Autotalo Ralli-special on hyvä harjoitus vuoden 1991 rallia varten. Se tulee olemaan pitempi ja siinä on enemmän erikoiskokeita."
Juvalaisia oli mukana a-junioreissa Markku Pylkkänen/ Antti-Pekka Männistö, Alpo Ruotsalainen/ Sauli Noponen sekä Matti Häyrinen/ Veijo Närhi. B-junioreissa kisasi Timo Ruotsalainen/ Marko Maaranen.
Perjantaina, niin kuin muutamaa päivää ennen, Juvalla oli hurjat paukkupakkaset, mutta kuin tilauksesta, lauantaina pakkanen tippui 20 asteella, joten olosuhteet olivat niin kilpailijoille kuin yleisölle suotuisat. Kova pakkanen oli toki kovettanut tiepohjat ja vielä puolivälissä lähteneet kisaajat kertovat pätkien olleen kohtuullisessa kunnossa. Yleisöä kertyi reitin varrelle mukavasti.
Ensimmäinen erikoiskoe oli Romunmäki, Yleisessä luokassa Tommi Mäkinen oli etukäteen ylivoimainen voittajasuosikki. Pahimpina haastajina oli Joensuun Ahti Kinnunen, Pieksämäen Heikki Väisänen. Nämä kolme olivat nelivetokuskeja. Mikkelin Martti Paavilainen oli kova nimi, mutta antoi tasoitusta takavetoisella Ford Escort RS 2000:lla. Mäkinen ajoi Lancia Deltalla heti ensimmäisellä erikoiskokeella kymmenen sekunnin pohjat muihin nähden. Mäkisen pahimmalla uhkaajalla Ahti Kinnusella oli autonsa kanssa pahoja käyntiongelmia ja hän jäi Mäkiselle peräti 27 sekuntia. Kärkikolmikolla oli kalusto Lancia Delta HF WD.
A-junnuissa parasta vauhtia ensimmäisellä erikoiskokeella piti Saarijärven Rainer Vesiaho Opel Asconalla ennen LR Teamin (Leppävirta) Markku Krögeriä ja Kuopion Pertti Turusta. Sekuntipeli oli tiukkaa. Juvalaisista parasta vauhtia a-junioreissa piti Matti Häyrinen, joka oli luokassaan erikoiskokeen 12. nopein. Neljän sekunnin verran perässä ajoivat juvalaiset Markku Pylkkänen ja Alpo Ruotsalainen.
B-junioreissa Timo Ruotsalainen aloitti varovasti ja oli b-junnujen luokassa sijalla 12. Hän jäi kärjestä peräti 22 sekuntia, mutta parempaa oli luvassa.
Toinen erikoiskoe oli Viitakoski. Yleisessä luokassa Kinnunen oli saanut autoa paremmaksi ja ajoi pohjat sekunnin erolla Tommi Mäkiseen. Viitakosken pätkä oli nopein pätkä jossa keskinopeus yleisen kärkikuskeilla lähes 95 km/h, kun ensimmäisellä pätkällä se oli vain 85 km/h.
A-junnuissa Kuopion Pertti Turunen (Opel Manta 2,0 E), Leppävirran Markku Kröger (Ford Escort RS 2000) ja Rantasalmen Tapani Kuivalainen (Ford Escort RS 2000) kävivät tiukkaa kisaa, mutta Turunen ajoi a-junnujen pätkän pohjat neljän sekunnin erolla muihin. Juvalaiset Markku Pylkkänen (Ford Escort 1600) ja Alpo Ruotsalainen (Sunbeam Avanger) ajoivat täsmälleen saman ajan, niin kuin oli käynyt ensimmäisellä erikoiskokeella. Juvan kuskeista Matti Häyrinen Ford Escortilla joutui keskeyttämään jarruongelmien takia.
B-junioreissa Timo Ruotsalainen oli rasvannut ranteensa ja puuduttanut oikean jalan nilkan. Nyt mentiin lujaa. Timppa oli toisella erikoiskokeella b-junnujen viides.
Kolmas erikoiskoe oli Ritola. Yleisen luokan pohjat ajoi Ahti Kinnunen kahden sekunnin erolla huikeasti ajaneeseen Martti Paavilaiseen. Kolmanneksi ajoi Heikki Väisänen ja Tommi Mäkinen oli vasta neljäs häviten Kinnuselle 12 sekuntia. Mäkinen ajeli mummoa kirkkoon- tyylillä ja varmisteli voittoaan todella paljon, kun ensimmäisellä erikoiskokeella Kinnunen menetti käytännössä voittotaistelun.
A-junnuissa parasta vauhtia piti Markku Kröger, jolla oli kova taistelu a-junnujen erikoiskokeen pohja-ajasta, sillä Pasi Rutanen ja Pertti Turunen jäivät sekunnin päähän. Juvalaisten taistelu kääntyi Markku Pylkkäsen eduksi, sillä hän oli erikoiskokeen yhdeksänneksi nopein ja sai puristettua Juvan Alpo Ruotsalaiseen parin sekunnin eron.
B-junnuissa Jari Kolkka piti kovinta vauhtia, sillä hän voitti toiseksi ajanutta Timo Koljosta kahdeksalla sekunnilla. Juvan Ua:n Timo Ruotsalainen oli pätkällä b-junnujen seitsemänneksi nopein.
Yleiskilpailun voiton nappasi Tommi Mäkinen/Petteri Tawast. Toiseksi ajanut Pieksämäen Heikki Väisänen/Hannu Väisänen jäi lopulta yhdeksän sekuntia ja kolmanneksi ajoi Joensuun Ahti Kinnunen/ Juha Pyykkönen jääden Mäkisestä 14 sekuntia. Neljänneksi taisteli upeasti Mikkelin Ua:n Martti Paavilainen/Pertti Pesonen. Viides sija meni Kotkan Ua:n Esa Vikman/Henna Vikmanille.
A-junioreissa voittoon kaasutteli Kuopion Pertti Turunen/Kari Kauhanen. Voittokamppailu oli hurjan tiukkaa, sillä he voittivat toiseksi tulleen LR-Teamin Markku Kröger/Kai Vihavaisen (Kuopio) yhdellä sekunnilla. Kolmanneksi Saarijärven Rainer Vesiaho/ Jarkko Kujala, jotka jäivät voittajasta kuusi sekuntia. Neljänneksi kaasutteli Saarijärven Pasi Rutanen/Esa Rutanen, mutta he jäivät voittajalle jo 23 sekuntia ja kolmossija karkasi 15 sekunnin päähän. Viidenneksi a-junioreissa ajoi Mäntyharjun Isto Miettinen/Mika Ihonen. Juvalaisista Markku Pylkkänen/ Antti-Pekka Männistö oli kymmenes ja Alpo Ruotsalainen/ Sauli Noponen olivat sijalla 11, vain kaksi sekuntia Pylkkästä perässä.
B-juniorit voitti Tuupovaaran Timo Koljonen/Hannu Kolehmainen. Tiukkaa oli kärkitaisto b-junioreissakin, sillä toiseksi tullut Heinolan Petri Koikka/Petri Virtanen jäivät sekunnin päähän. Kolmanneksi tuli Lievestuoreen Timo Himottu/Pentti Hokkanen (Kangasniemi). He jäivät voittajasta 16 sekunnista. Neljänneksi ajoi Keski-Karjalan Ua:n Esa Purmonen/Tarmo Martiskin. Viidenneksi ajoivat seurakaverit Pekka Tuunanen/ Ari Hirvonen. Juvan Timo Ruotsalainen/ Marko Maaranen olivat kuudensia. Lisäksi kaksikko nappasi luokkavoiton kuudella sekunnilla ennen Mikkelin Janne Partasta/ Markku Avikaista. Juvalaisilla oli syytä tyytyväisyyteen.
Kisassa oli mukana kaksi Juvan Ua:ta edustanutta kartanlukijaa. Toinen oli Anne Puikkonen, kalustoa käski Jämsän Seudun Ua:n Aarne Lamminpää. Keski-Karjalan Ua:n Timo Waschkon kartturina toimi Juvan Ua:ta edustanut Jouni Kalpio.
Juvan Ua sai kiitosta kisojen järjestelyistä. Aikataulut pitivät ja homma toimi kaikin puolin hyvin. Kiitosta saatiin myös reittivalinnasta. Syheröisillä teillä oli keskinopeudet pidettävä kohtuullisina. Siinä onnistuttiin. Teiden pinnat kestivät hyvin, vaikka ensimmäisen erikoiskokeen alkupäässä jälkipään kuljettajat hieman kärsivät irtohiekasta, joka vei renkaista pitoa.
2. KARIKON AUTOTALO- RALLI JUVALLA 1991
Seuraavan kerran Juvan Ua järjesti 2. Karikon Autotalo-rallin maaliskuun 2.päivä vuonna 1991. Tällä kertaa nimestä oli tiputettu special- sana pois. Määräaikaan mennessä kisoihin ilmoittautui yli 100 osanottajaa. Tällä kertaa ei karsintaa tarvinnut suorittaa, sen verran lama oli puraissut autourheiluakin. Kisaan saatiin kansainvälistä väriä, kun saksalainen naiskuljettaja Isolde Holderied tuli hakemaan kokemusta Juvalle lumirallin merkeissä. Tuo saksalaisnainen oli tuossa vaiheessa ajanut rallia kolmisen vuotta ja takana oli peräti 60 kisaa kotimaassaan Saksassa. Hän kisasi Juvalla etuvetoisella Skoda Favoritellä. Vaikka Isolde olikin napsinut kärkipaikkoja kotimaassaan ajetuissa kisoissa, ei Juvan kisassa olisi asiaa kärkitaisteluihin. N-ryhmässä hänellä oli kotimaassaan takana muutamia osakilpailuvoittoja ja A-ryhmässäkin hän oli ehtinyt kiilata itsensä jo maansa keskikastiin. Ajokkina hänellä kotimaassaan oli nelivetoinen Mitsubishi.
Kilpailukeskus sijaitsi Juvan Kaarihallilla. Kilpailun johtajana toimi Pertti Savolainen ja rallin ratamestareina toimivat Markku Pylkkänen ja Juha Lipsanen. He olivat laatineet reitin, jossa oli viisi erikoiskoetta ja kaikkiaan 38,5 vauhdikasta erikoiskoekilometriä. Kaikkine siirtymätaipalineen kuskit kiersivät Juvalla noin 150 kilometrin lenkin. Rallin vuoksi jouduttiin tekemään Juvan kirkonkylälle pieniä liikennejärjestelyjä, mitkä ei juurikaan haitanneet.
Kisa starttasi Juvan Shelliltä klo.15.01, jolloin matkaan lähti suurin ennakkosuosikki Pekka Rantakari ja heti perään Ari Könönen. Ratamestareista Pylkkänen vakuutti: "Tiepohjat kestävät varmasti ja pätkät ovat varmasti mielenkiintoisia ja haastavia ajettavia, joilla jyvät seuloutuvat akanoista."
Tällä kertaa Pylkkänen ei siis itse kilpaillut. Eikä juvalaisväriä nähty kisassa juuri lainkaan. Alpo Ruotsalaisen piti ajaa, mutta kalustoa, Opel Asconaa, ei saatu kuntoon. Moottorista kuuluneet sivuäänet tiesivät kisan luovuttamista. Tai jos olisi kisattu, niin sivuäänet ja kilinät olisivat muuttuneet todella kalliiksi kolinaksi. Ymmärrettävästi Ruotsalaista harmitti todella paljon, mutta sellaista se motorsport on. Juvalaisittain Arto Pappila kisasi Jari Ikosen kanssa Rantasalmen Ua:n väreissä. Juvan Ua:n väreissä kisasi b-junioreissa Juha Lysinen/ Harri Ryth Fiat Unollaan.
Ensimmäinen erikoiskoe oli Kaatopaikka ja se oli pituudeltaan 4,64 kilometriä. Arvioitu keskinopeus pätkällä oli 87, 5 km/ h. Toinen erikoiskoe ajettiin Viitakoskella ja sen pituus 10,51 kilometriä. Se oli ns. nopea pätkä, koska keskivauhdiksi oli arvioitu 97 km/ h.
Kolmas erikoiskoe oli Korppisensalo, joka oli pituudeltaan kisan pisin, 11,36 kilometriä. keskivauhdiksi oli arvioitu 95, 8 km/h.
Neljäs erikoiskoe oli Kapalomäki, pituudeltaan 6,24 kilometriä. Se oli keskivauhdiltaan hitain erikoiskoe, 86,7 km/h. Viides erikoiskoe, Kapakka, oli kisan vauhdikkain, sillä keskinopeudeksi oli arvioitu 106, 9 km/h. Pituudeltaan se oli 6,74 km/h.
Yleiskilpailun voittoon ajoi AL- Helsingin Pekka Rantakari/ Ossi Lehtonen (Riihimäki), jotka kisasivat Toyota Celica 2000 GT Four eli nelivetokalustolla. He paukuttivat pohja-ajat neljälle erikoiskokeelle. Toiseksi tuli Joensuun Kalevi Hassinen/ Juha Pyykkönen, ajokkina Ford Escort RS 2000. He hävisivät Rantakarille peräti minuutin ja 29 sekuntia. Kolmanneksi kiiruhti Iisalmen Pertti Turunen/Kari Kauhanen, ajokkina Opel Manta, ennen Imatran Jouni Kurosta/Jukka Mäkilää (Ford Escort RS 2000). Viidenneksi ajoi ennen Juvan Ua:ta edustanut, nyt Mikkelin väreissä kisannut, Pekka Huikko/ Markku Hämäläinen. Heillä oli menopelinä Ford Sierra RS Cosworth. Yleisen luokan maaliin tulleista kisailijoista alkujaan tulosluettelossa oli toiseksi tullut Jyväskylän Ari Könönen/Harri Könönen Lancialla, mutta heidän ajosuoritus hylättiin. Syynä oli etukäteen kilpailureitin tutustuminen vaikka säännöt sen kieltävät ns. pimeissä ralleissa. Könönen hylättiin ja se jätti kisasta ikävän jälkimaun. Asiasta kuultiin syitä ja selityksiä ja asia yritettiin sysätä muiden syyksi mutta mikään ei auttanut. Mainittakoon, että saksalainen Isolde Holderied oli yleisen luokan 21. Hän jäi voittajasta 4 minuuttia 28 sekuntia. Saksalaisnainen oli kuitenkin innoissaan kisasta, josta hän omien sanojen mukaan nautti todella paljon. Kokemus lumirallista oli varmasti mieleenpainuva. Yleisessä luokassa maalin saavutti 23 autokuntaa.
A-junioreissa parasta vauhtia piti Laukaan Moottorimiesten Jarkko Sintonen/ Matti Halinen, ajokkina Audi Coupe Quattro. He voittivat toiseksi tullutta Valkealan Ua:n Markku Kola/ Markku Pussista 33 sekuntia. Kola kisasi Ford Escort RS 2000. Kolmanneksi ajoi Kotkan Petri Kumpumäki kartturina Marko Turunen (Mazda 323 WD) ja neljänneksi tuli Valkealan Tommi Harju/Sinikka Viisanen. Rantasalmen Arto Pappila, kartturina Jari Auvinen olivat a-junnuissa sijalla 9. Luokassa ruutulipulle pääsi 23 autokuntaa.
B-junioreiden ykkönen oli Mikkelin Tomi Lantta, kartturina Veikko Arpiainen Toyota Starletilla. He voittivat toiseksi tullutta Pieksämäen Matti Mannista/ Jukka Matilaista (ajokkina Ford Escort RS 2000) seitsemän sekuntia. Kolmanneksi kaasutteli Jyväskylän Juha Pylvänäinen, kartturina Jukka Eskelinen. Ajokkina heillä oli Lancia Delta HF WD. Juvan Juha Lysinen oli sijalla 30, häviten b-junnujen voittajalle 7 minuuttia 38 sekuntia. Kartturina oli Varkauden Ua:n Harri Ryth. B-junnuissa maalin ajoi 30 autokuntaa.
Keskeyttäneitä oli jonkin verran ja harmittavin keskeyttäjä oli Mikkelin Martti Paavilainen, joka rysäytti päin petäjää jo ensimmäisellä erikoiskokeella. Ulosajon takia keskeytti 10 autokuntaa ja teknisten vikojen takia keskeytti 13 autokuntaa.
Ratamestarit saivat kisasta sekä kehuja että moitteita. Moitteita toi viimeinen nopea pikataival, jossa keskinopeudet kohosivat ratamestarin lupausten mukaiseksi varsin korkeaksi. Varsinkin pienitehoisten autojen kuskeja harmitti, kun konepellin alta hevosvoimat eivät riittäneet mihinkään.
Keliolosuhteet olivat juvalaisten puolella, sillä vaikka alkuviikosta oli loskakeliä, saatiin loppupäiville ennen kisaa napakat pakkaset jotka kovettivat tiepohjia.
Kilpailun valvojien palaute oli varsin positiivista. Hänen mielestään reitti oli ajettava, vaativa ja vaihteleva. Tiestön kunto pysyi hyvänä. Aikatarkastusasemat toimivat hyvin, vaikka kellojen näyttö ei erottunut kilpa-autoon. Tuomaristo oli tasapuolinen, puolueeton ja asiantunteva. TENAB -tulospalvelu oli tehokas.
Erikoinen episodi nähtiin viimeisellä erikoiskokeella, kun talon isäntä oli päättänyt, ettei hänen pihamaalle tulla katsomaan rallia, tai parkkeerata autoja hänen pihalleen, tai ajeta siitä kulkevaa tietä pitkin. Niinpä isäntä motitti pistotien ajamalla autonsa pihansa nurkalle tien tukkeeksi. Siinäpä sitä oltiin. Useammat olivat kummissaan ja pientä jonoakin ehti muodostua. Muutaman minuutin jälkeen hän siirsi autonsa pois ja rallin katsojat pääsivät sentään erikoiskokeen varrelta pois.
3. KARIKON AUTOTALO-RALLI JUVALLA 1993
Vuonna 1993, tammikuun 9.päivä, järjestettiin kolmas Karikon Autotalo-ralli. Mukaan ilmoittautui 90 autokuntaa; yleiseen, a-junioreihin ja b-junioreihin. Kilpailun johtajina toimivat Pertti Savolainen ja Jorma Jaatinen. Ratamestareina oli Markku Pylkkänen ja Pekka Kauppinen. Kilpailutoimistona toimi tuttuun tapaan Juvan Kaarihalli ja autot lähtivät taipaleelle Juvan Shellin pihalta.
Erikoiskokeita oli kaikkiaan neljä. Ensimmäinen erikoiskoe oli perinteiseen tapaan Kaatopaikka. Se oli nyt pituudeltaan 8 kilometriä 680 metriä eli ajettiin vanhan pätkän lisäksi Männynmäen tietä. Siitä erikoiskokeen piteneminen johtui. Siitä vastasi Varkauden Ua:n porukat, jotka olivat toimitsijoina, sulkumiehinä ja järjestysmiehinä jne.
Erikoiskoe 2, Hämälä, oli rallin pisin erikoiskoe. Pituutta sillä oli 13 kilometriä ja 430 metriä. Siellä oli puolestaan Savonlinnan Ua:n porukat vastaamassa eri tehtävistä.
Erikoiskoe 3 oli Korppisensalo, jolla oli pituutta 11 kilometriä 360 metriä. Se oli Ristiinan Ua:n porukoiden vastuualuetta.
Rallin päättävä erikoiskoe oli vanha tuttu Viitakoski, joka oli 13 kilometriä 130 metriä pitkä. Siitä vastasi taas Mikkelin Ua:n joukot. Erikoiskokeiden kokonaisuuspituus oli 46 kilometriä 600 metriä. Koko reitin pituus oli 120 kilometriä.
Ensimmäinen kilpailija starttasi taipaleelle klo.15.01 ja maaliin saavuttiin klo. 17.48. Viimeinen kilpailija oli maalissa klo. 19.23. Tulokset julkaistiin klo.20.30. Nolla-autoja ajoivat: 000-autoa ajoi Kari Hyvönen/Jukka Turtiainen, 00-autoa puolestaan ajoi Ari Himanen/ Kaj Lindström ja 0- autoa kiidätti Ari Mökkönen/ Tommi Mäkinen.
Mukaan oli ilmoittautunut 95 autokuntaa, mutta viivalle ilmestyi 90 autoa. Mukana oli juvalaisista kisaamassa: Timo Ruotsalainen/ Sauli Noponen Ford Escortilla, Alpo Ruotsalainen/ Ville Nykänen Opel Asconalla, Jyrki Purhonen/ Jouni Ahonen Ford Escortilla sekä Juvan Esa Koivunen oli kartturina Lahden Eero Kivistölle. Maininnan arvoinen seikka on se, että numerolla 19. kisasi jo tuolloinkin kuuluisa iskelmälaulaja, Kauko "Kake" Randelin. Hän edusti Heinolan Ua:ta ja kartturina toimi Mikkelin Ari-Pekka Majamäki ja ajokkina oli Mazda 323 4 WD.
Etukäteen Juha Lipsanen koulutti ja infosi jokaisen erikoiskokeen eri seurojen vastuuhenkilöitä Hotelli Juvassa. Siihen Jussi käytti aikaa neljänä eri iltana, sillä yhdellä kertaa ei ollut järkeä jakaa infoa. Homma pysyi selkeänä, kun yhdelle illalle keskityttiin erikoiskoe kerrallaan. Kun on nähnyt kaikkien erikoiskokeiden reitit ja henkilöiden sijoittelut, voi todeta kuinka jämptiä ja ammattimaista valmistelu oli. Kisat sujuivat erittäin hyvin ja Juvan Ua sai kiitosta järjestelyistään.
Yleisen luokan voittoon ajoi Mikkelin Ua:n Taisto Lantta/ Pekka Siiskonen. Ajokkina oli Ford Sierra Cosworth 4x4. He voittivat toiseksi tullutta Mikkelin Olli Paavilainen/ Aulis Ahosta 33 sekuntia, ajokkina Nissan Sunny GTI-R. Kolmanneksi kaasutteli Handcuff Teamin Pertti Levänen kartturinaan Leppävirran Vesa Turunen. He jäivät voittajasta 53 sekuntia. Neljänneksi ajoi Jyväskylä Ari Könönen/ Paavo Huhtanen Lancia Delta HF Integralella. Viidenneksi tuli Leppävirran Petri Stranden. Entinen Juvan Ua:n edustaja 80-luvulta, Pekka Huikko oli seitsemäs ja Jouni Kalpio oli kymmenes. Paras juvalainen oli Timo Ruotsalainen/ Sauli Noponen, tuloksena yleiskilpailun 12.sija. He jäivät kärjestä kaksi ja puoli minuuttia. Kaksikko oli luokassa 5, enintään 1600 cc toisena. Kake Randelin ajoi sijalle 19. Hän jäi kärjestä kolme minuuttia. yleisessä luokassa maaliin saapui 31 kilpailijaa.
A-junioreissa oli todella tiukkaa taistoa loppuun asti. A-junnujen voiton otti Jyväskylän Juha Pylvänäinen/ Jukka Eskelinen Lancia Deltalla. Harmittavasti vain sekunnin verran hävisi Juvan Alpo Ruotsalainen/ Ville Nykänen Opel Asconalla. Taistelu oli armotonta, mutta toinen sijakin oli kovan luokan suoritus. Lisäksi Alpo ja Ville olivat ykkösiä luokassa 9 ja 10, vapaa cc. A-junioreiden kolmanneksi ajoi Heinolan Jari Tähtinen/ Aapo Vitikainen (Pertunmaa). He jäivät voittajasta kahdeksan sekuntia. Neljänneksi tuli Valkealan Lasse Puhakka ennen Pieksämäen Vesa Rissasta. Maaliin ajoi 26 autokuntaa.
B-juniorit olivat Juvan juhlaa, sillä Jyrki Purhonen/ Jouni Ahonen otti tyylikkään voiton. Ajo maistoi ja herrat kiidättivät Ford Escortin 16 sekunnin voittoon ennen toiseksi tullutta Pieksämäen Pekka Loppia/ Mauno Heiskasta. Kolmanneksi ajaneet Varkauden Jari Pohjola/ Petteri Pulkkinen (Rantasalmi) jäivät Jyrkistä ja Aslakista minuutin ja 19 sekuntia. Purhonen/Ahonen voittivat luonnollisesti luokan 15, enintään 1600 cc. Maaliin ajoi 20 autokuntaa.
Vesa Kontiainen