AUTOSUUNNISTUS

Autosuunnistustoiminta oli Juvalla hyvin aktiivista aina 70- luvun lopulta lähtien. Lajin Juvalle toi Pekka Nieminen, joka itsekin harrasti lajia sekä kurssitti paikallisia tulevia kisailijoita ja hyvällä menestyksellä. Olihan hän yksi alkuperäisistä seuran perustajista.

Kisoja järjestettiin Juvalla vuosittain ja Juvan Ua sai paljon tunnustusta hyvin järjestetyistä kisoista. Kisojen järjestäminen vaati useita kymmeniä toimihenkilöitä ja maanomistajien luvat kisareitin toteuttamiseen tarkastusasemineen. Juvalaiset eivät itse tietenkään voineet osallistua Jukajärven AS-kisoihin, muuna kuin toimitsijoina ja reitin suunnittelijoina. Asia erikseen oli seuran jäsentenväliset kisat. Autosuunnistus, jos mikä, on äärimmäisen vaativa laji. Ajajan ja kartturin välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeää sekä tarkkaa ja laji on kaikin puolin haastava. Kaluston pitää olla lajin mukainen eli matalan maanvaran kalustoilla ei kannattanut kilpailla, jos ei halunnut jäädä reiteillä kiinni pohjasta milloin mihinkin kohtaan. Reittikartan luku ja tulkitseminen oli kaikki kaikessa. On sanottu, että autosuunnistus ei ollut hätäisten miesten ja naisten hommaa.

Lajin ensimmäisiä harrastajia olivat Arto Tuovinen/ Olavi Jumppanen, jotka kisailivat jo 70- luvun puolivälissä. He menestyivät hienosti nousten A-luokkaan asti. Kisakalustona oli Triumph. Toinen kisailijapari oli Niilo Tähkälä (Veikko Karlsson).

Paikallisia kisailijoita oli kohtuullinen määrä, varsinkin alkuvuosina. Kuuluisin kaksikko oli ehdottomasti Arto Koivunen/Veijo Tiusanen, joka oli hyvin pian yksi piirin ykkösnimiä ja kaksikko pärjäsi erinomaisesti myös lajin SM-kisoissa. He nousivat M-luokkaan vuonna 1987. Muita nimiä oli 80- luvun alussa Juha Lipsanen/Jorma Jaatinen sekä Heikki Lipsanen parinaan Markku Korppinen ja Antti-Pekka Männistö/Markku Sorjonen. AP Männistö muisteli heillä olleen ensin ajokkina Ford Escortin, jonka jälkeen tuli Skoda ja lopuksi Datsun 1000, joka sopi parhaiten autosuunnistuskisoihin koska se näppärä kääntymään tiukissakin paikoissa. AP muisteli ajaneensa ainakin yhden kisan myös Olavi Jumppasen kanssa. Vauhdin Maailman tuloksista löytyi myös yksi kisa, jossa mukana oli T. Kervinen, tarkoittaen ilmeisesti Tapani Kervistä.

Kisoja järjestettiin niin Juvalla (Jukajärvi AS) kuin ympäristökaupungeissa ja kunnissa. Varsinkin kaksi ensin mainittua paria menestyivät kisoissa hienosti ottaen useita luokkiensa voittoja. Myöhemmin juvalainen Jorma Jaatinen oli mikkeliläisen Jari Jakosen kanssa samassa autokunnassa. Myös he nousivat korkeimpaan M-luokkaan syksyllä 1987.

Vuosien 1982 -1989 kisoista mainittakoon seuraavat, joista on olemassa tallessa olevat kisaraportit. Missään nimessä tässä eivät ole kaikki kilpailut, missä juvalaiset ovat olleet mutta jotain kuitenkin.

Kesän 1982 kisat aloitettiin Hankamotellin Kiusauksessa. B-luokan ylivoimaisen voiton nappasi juvalaispari Arto Koivunen/Veijo Tiusanen. Luokassa ajoi 21 paria. C-luokassa Antti-Pekka Männistö/Markku Sorjonen oli neljäs.

Kuukautta myöhemmin ajettiin Porvoossa. B-luokassa kisaili 31 paria ja 90 km:n reitin jälkeen Koivunen/Tiusanen oli viides. C-luokassa Markku Korppinen/ Jorma Jaatinen oli kolmas ja Männistö/ Sorjonen sijoittui neljänneksi.

Syyskuussa 1982 Kangasniemen kisassa Männistö/ Sorjonen oli kasannut nousupisteitä ja kisaili B-luokassa, jossa olivat neljänsiä.

SVUL:n alainen Suur-Savon piiri palkitsi parhaita piirin autourheilijoita vuonna 1982 ja autosuunnistuksessa parhaana B-luokan parina palkittiin Juvan Ua:n Arto Koivunen/ Veijo Tiusanen. C-luokan parhaana palkittiin parina Juvan Markku Korppinen/ Jorma Jaatinen.

Vuonna 1983 Rantasalmella ajettiin 35 parin autosuunnistuskisat. B-luokan voittajapari oli Juha Lipsanen/ Jorma Jaatinen ja toiseksi ajoi Männistö/ Korppinen. Maaliskuussa Lipsanen/ Jaatinen kisasivat Pekan Ajo-kisassa Jyväskylässä ja tuloksena oli B-luokan voitto.

Toukokuussa 1983 Savonlinnan kisassa B-luokan voittoon ajoi Koivunen/ Tiusanen. Neljänneksi taituroivat AP Männistö/Markku Sorjonen. C-luokassa voitto tuli Juvalle, sillä Juha Lipsanen/ Jorma Jaatinen oli tarkimpia. Kolmanneksi tuli Juvan Heikki Lipsanen/Markku Korppinen.

Kesäkuussa Joroisissa ajetuissa kisoissa Koivunen/ Tiusanen oli kolmas B-luokassa ja C-luokan voiton nappasi Juvan Heikki Lipsanen/ Markku Korppinen.

Heinäkuun alussa ajettiin Mikkelissä Hellelenkki, jossa oli tutut juvalaisnimet keulilla B- ja C-luokassa. B-luokan ykkönen oli Koivunen/ Tiusanen ja C-luokan voiton otti Heikki Lipsanen/ Markku Korppinen, jotka voittivat myös Kuopiossa ajetun kisan. B-luokkaan noussut juvalaispari Juha Lipsanen/ Jorma Jaatinen oli Kuopiossa seitsemäs.

Elimäellä ajettiin elokuun alussa vuonna 1983 Kaisan kiemurat kisa, jossa oli suuri juvalaisedustus. Veijo Tiusanen kisasi poikkeuksellisesti Savonlinnan Seppo Honkasen kanssa ja tuloksena oli B-luokan voitto. Muut juvalaissijat olivat Arto Koivunen/ Jorma Jaatinen sijalla 14 ja Harri Lipsanen/Markku Sorjonen sijalla 17. C-luokan voiton otti Heikki Lipsanen/ Markku Korppinen. Tämän kisan myötä heille tuli tarvittavat pisteet täyteen ja varmistui luokkanousu B-luokkaan. Tässä vaiheessa parilla Koivunen/Tiusanen luokkanousu A-luokkaan oli muutaman pisteen päässä. Elokuun puolivälissä Kangasniemellä Koivunen/Tiusanen oli M-A-luokan viidensiä.

Vuoden 1983 elokuun puolivälissä uutisoitiin Juvan Lehdessä Arto Koivusen/Veijo Tiusasen luokkanoususta A-luokkaan. Vajaan neljän vuoden aikana pari oli ennättänyt kisata kaikkiaan 60 kisaa. Talvikisat eivät olleet menneet kaksikon mielestä kovin hyvin, mutta vastaavasti kesäkisat sujuivat sitäkin paremmin. Tarvittavat nousupisteet saatiin Suolahdella ajetusta kisasta, jossa he olivat B-luokan kakkosena. B-luokasta oli kasattava 28 pistettä kalenterivuoden aikana. Yhdestä kilpailusta pari voi saada korkeintaan neljä pistettä. Vuonna 1983 tämä toteutui.

A-luokka on erittäin paljon vaikeampi luokka kuin B-luokka, sillä vauhti lisääntyi paljon ja reitit ovat hyvin paljon mutkikkaampia. Kilpailijakaarti on luonnollisesti hyvin paljon kovempitasoisempaa. A- luokasta vielä korkeampi luokka oli M-luokka. Näiden kahden luokan pareja oli Suomessa tuolloin 120 paria. Edellisen kerran Juvalta oli ollut A-luokassa yksi ainoa pari vajaa 15 vuotta sitten, Arto Tuovinen/Olavi Jumppanen. Tuohon aikaan M- luokassa kisasi Suur-Savon piirin alueelta yksi pari Mikkelistä ja A-luokassa juvalaiskaksikon lisäksi yksi kilpailijapari Savonlinnasta.

Juha Lipsanen/Jorma Jaatinen oli B-luokassa toinen myös Rantasalmella ajetuissa Syysillan seikkailut -kisassa.

Vuonna 1984 Mikkelissä ajetussa Hellelenkki-kisassa Koivunen/Tiusanen oli A- luokan kuudensia, 27 parin joukosta. B-luokassa Heikki Lipsanen/Markku Korppinen sijalla 18 ja Juha Lipsanen/ Jorma Jaatinen oli yhdeksästoista.

Elokuun puolivälissä Suolahdella ajetussa VIII Keiteleen Ajossa Arto Koivunen/ Veijo Tiusanen voittivat A-luokan kisan varsin ylivoimaisesti vaikka vaihdekeppi jäi reitillä käteen.

Juvan Ua:n suurin ponnistus oli omien autosuunnistuskisojen (Jukajärven AS) lisäksi Saimaan Ympäriajo vuonna 1985, jossa oli 270 kilpailijaa. Kisat alkoivat Imatralta ja reitti kulki Mikkelin kautta Juvalle ja Karhukiven radalle sekä Laurikankaan maastoon. Sieltä reitti jatkui Rantasalmen kautta Savonlinnaan, maalin ollessa Punkaharjulla Kultakivellä. Juvan alueelle reitin suunnitteli Jorma Jaatinen ja Veijo Tiusanen.

Vuonna 1993 oli vastaava ponnistus edessä, josta juvalaiset selviytyivät myös mallikkaasti.

Vuonna 1985 Koivusen/Tiusasen ainoa tavoite oli päästä SM-pisteille. Tavoite oli todella haastava, sillä taso oli A-luokassa erittäin kova. Tiukalle se meni, sillä viimeisessä osakilpailussa Porvoossa he olivat A-luokassa kolmansia ja yleiskisassa sijalla 13. josta tuli tarvittavat SM-pisteet. Ensimmäisessä SM-osakilpailussa Mynämäellä, oltiin A-luokan kahdestoista ja kokonaiskisassa sijalla 28. Toinen osakilpailu meni heikosti, mutta kolmas osakilpailu Lohjalla sujui lupaavasti. A-luokan seitsemäs sija ja yleiskilpailussa oltiin 22.

Vuonna 1986 kisailtiin Jyväskylän Pohjoispuolella Talvisarjan neljäs osakilpailu ja Koivunen/Tiusanen oli A-luokassa sijalla 15. B-luokassa Mikkelin Jari Jakonen/Jorma Jaatinen olivat kolmansia. Keväällä ja kesällä jälkimmäinen pari sai menestystä lisää, sillä he voittivat B-luokan Vuoksen Yöajossa Imatralla. Lappeenrannassa oltiin B-luokan ykkösiä ja Lahdessa tuli voitto. Suonenjoelta tuli B-luokan voitto. Jakonen/Jaatinen sai kasaan nopeasti tarvittavat nousupisteet ja kisailut jatkuivat A-luokassa.

Koivunen/Tiusanen olivat Suonenjoen kisassa A-luokan kuudensia. Ennättipä Jorma Jaatinen kisailemaan Markku Sorjosen kanssa Kuopiossa Kallaveden ST- autosuunnistus-ajoissa voittaen B-luokan.

Elokuussa Jari Jakonen/ Jorma Jaatinen ajoivat A-luokan voittoon Kouvolassa. Heinolassa XV Jyrängön Ajossa A-luokan voiton nappasi juvalaiset Koivunen/Tiusanen. Toiseksi ajoi Jari Jakonen/Jorma Jaatinen.

Vuonna 1987 voittoisa tahti jatkui. Jyväskylässä maaliskuun lopulla A-luokan kisassa Jakonen/Jaatinen oli toinen ja Koivunen/Tiusanen oli sijalla 15. Lappeenrannassa ajetun Kaakkois- Suomen yöajoissa A-luokan toiseksi ajoi Jakonen/Jaatinen ja juvalaiset Koivunen/Tiusanen oli viides. Savitaipaleen Yöajossa Koivunen/Tiusanen oli A-luokan kakkosia ja Jakonen/Jaatinen oli puolestaan sijalla 13.

Vuoden SM-osakilpailussa kyseiset parit olivat mukana. Kotkassa Koivunen/Tiusanen oli etelä- Savolaisista paras pari, ollen yhdeksäs. Laihialla toisessa osakilpailussa Jakonen/Jaatinen oli lopputuloksissa sijalla 23 ja Koivunen/Tiusanen sijalla 24. A-luokassa juvalaispari saavutti kuudennen sijan. Kolmannessa osakilpailussa Rautavaaralla juvalaispari oli A-luokan neljäs ja neljännessä osakilpailussa Lahdessa tuloksena oli A-luokan yhdeksäs sija.

Kauden viidennessä ja viimeisessä SM-osakilpailussa Pohjois-Päijänteellä Jyväskylässä A-luokan toiseksi tuli Jakonen/Jaatinen, ollen yleiskilpailun yhdeksäs ja ottaen 7 SM-pistettä. Koivunen/Tiusanen oli A-luokassa sijalla 15 ja yleiskilpailussa tuloksena oli 31.sija. Jakonen/Jaatinen oli SM-loppupisteissä sijalla 23. Koivunen/Tiusanen oli A-luokan SM:ssä loppupisteissä jaetulla neljännellä sijalla 36 pisteellä.

Koivunen/Tiusanen nousivat M-luokkaan syyskuussa 1987 Lahdessa ajetun Kuutamoajon jälkeen. Viikkoa aikaisemmin Jakonen/Jaatinen saavuttivat M-luokan. Mestariluokkaan nousi, kun saavutti kauden aikana 30 nousupistettä.

"Hyvin harvoin nousevat parit menestyvät mestariluokassa niin hyvin, että ensimmäisen nousukerran jälkeen siellä säilyvät. Säilyäkseen luokassa täytyy kauden aikana saada kokoon 10 nousupistettä. Vaaditun pistemäärän saavuttaminen tulee varmasti ottamaan koville", totesi Veijo Tiusanen Juvan Lehdelle syyskuussa 1987.

Vuonna 1988 niin Koivunen/Tiusanen kuin Jakonen/Jaatinen ajoivat M-luokkaa. Varsinkin Jakosen ja Jaatisen nousu oli huikeaa ja nopeaa B-luokasta M-luokkaan.

Jyväskylässä ajettiin Talvisarjan osakilpailu, jossa Jakonen/Jaatinen oli M-luokassa kolmas. Juvalaispari Koivunen/Tiusanen oli sijalla 14.

Vuoden 1988 SM-sarjassa ajettiin viisi osakilpailua. Juvalaiset Arto Koivunen/ Veijo Tiusanen oli sarjassa sijalla 28. neljällä pisteellä, jotka napattiin Kaakkois- Suomen Yöajoista syyskuun puolivälissä.

Jyväskylässä ajettiin Satsi St ja Jakonen/Jaatinen oli M-luokassa kolmas ja Koivunen/Tiusanen sijoitus oli 14.

Vuonna 1989 pari Jakonen/ Jaatinen oli tipahtanut takaisin A-luokkaan, koska se kymmenen nousupisteen ajaminen M-luokassa oli todella haastavaa, niin kuin Tiusanen oli aiemmin todennut. Taso M-luokassa oli tuolloin Suomessa järjettömän kova. Ristiinan Syklo AS-kisassa he voittivat A-luokan. Vuoden loppupuolella Jaatinen kisasi mikkeliläisen Esa Nordmanin kanssa Kangasniemellä ja Mikkelin Karkialammella, jossa he tulivat toiseksi. 1990-luvun alussa Jaatinen oli kartturina mikkeliläiselle Juha Sormuselle ja he olivat Savonlinnassa Olavin Yöajoissa A-luokan viidensiä. Vielä vuonna 1995 Hellelenkin kisassa nähtiin juvalaisia. A-luokassa ykkösiä olivat Tapani Ikonen/Veijo Tiusanen ja neljänneksi kisasi Savonlinnan Kari Kupiainen/ Jorma Jaatinen.

Laji alkoi hyytyä 1990- luvun jälkimmäisellä puoliskolla eikä Juvalla enää kisoja käyty. Harrastajakunta oli vähentynyt, mutta ennen kaikkea Juvalla oli vaikeaa saada enää tarpeeksi järjestäjäporukkaa kisoihin. Niitä kun tarvittiin aikamoinen määrä, useita kymmeniä, eri tehtäviin, mm. tarkastusasemille ja muihin tehtäviin. Siitä huolimatta autosuunnistus oli varsinkin 80-luvulla ja 90- luvun alussa menestyksekäs laji juvalaisittain. Vaikka huippu oli kapea ja usea pari lopetti uransa 80-luvun puolivälissä, niin lajia voidaan pitää menestyksekkäänä juvalaisen autourheilumuotona, kiitos Tiusasen Vellun, Koivusen Arton ja Jaatisen Jorman sekä Lipsasen Jussin.


Vesa Kontiainen