KARTING
Karting- toiminta alkoi Juvalla monien vuosien puheiden ja suunnitelmien jälkeen vuonna 1987 ja lajin nuorisotoiminta käynnistyi. Asia tiedotettiin Juvan Ua:n syyskokouksen 1986 jälkeen. Marraskuussa 1986 kokoonnuttiin Sampolaan, missä esiteltiin harrastusta junioreille sekä heidän vanhemmilleen. Juvan Ua:lla oli oma mikroauto ja toinen oli Juvan Seurakunnalla, jota pystyttiin käyttämään asianmukaisella yhteistyöllä. Tuon lisäksi kerholla oli käytössä neljä käytössä olevaa menopeliä, jotka olivat innokkaiden harrastajien vanhempien hankkimia. Vuonna 1988 autoja oli vanhemmat ostanut autoja jo kymmenkunta kappaletta jälkikasvulle, joiden hinta oli tuolloin 5000- 7000 markkaa. Anu Hämäläinen muistelee: "Muistan kun Juvan Lehdessä oli ilmoitus, että Juvalle perustetaan mikroauto-kerho. Kiinnostuin siitä kovasti. Mieleen tulee Jukajärven jäällä ajetut harjoitusajot talvella ja siitä se alkoi. Muistan kuinka paljon se mikroauto täristi ajaessa. Ajattelin, ettei tästä taida tulla yhtään mitään. Vaan siitä se kipinä lähti."
Kesällä 1987 harjoiteltiin viikoittain Juvan ammattikoulun pihalle räätälöidyllä radalla sekä käytiin lähialueella kisailemassa. Lähimmät radat löytyivät Savonlinnasta, Pieksämäeltä ja Anttolasta, josta pystyi myös varaamaan aikoja. Ammattikoulun pihalla ajettiin alkujaan kerran viikossa, keskiviikkoisin klo. 17.00- 20.00 välisenä aikana. Rata tehtiin, kunnostettiin ja siivottiin talkoovoimin. Ajot olivat ilmaisia. Sen sijaan lähiratojen käyttö maksoi 10 markkaa kerralta ja kustannukset jaettiin osanottajien mukaan tasan. Mikroauton kuljettajat olivat kouluikäisiä. Alle 16- vuotiailla täytyi olla huoltajat mukana harjoituksissa ja kisoissa. Isät ja äidit olivat mielellään mukana jälkikasvun harrastustoiminnassa. Rattiin ei ollut asiaa, mikäli kerhon jäsenkortti ja vakuutuksen sisältävä harrastajalisenssi ollut kunnossa. Autonrengaspinoilla ja rakennusten kierroilla asfalttipihaan haettiin aidon radan tunnelmaa. Ensimmäiset ajokerrat Maarit Muttilaisella ja Anu Hämäläisellä oli Juvartin (entinen Juvakon etupiha) pihamaalla pari kertaa, jonka jälkeen siirryttiin Juvan ammattikoulun pihalla. He kävivät harjoittelemassa paljon myös Anttolan radalla koska siellä oli lähin rata.
Toukokuussa 1987 uutisoitiin toiminnasta Juvan Lehden jutussa, jossa todettiin että tammikuusta lähtien ovat juvalaiset tytöt ja pojat voineet tutustua kartingin saloihin Juvan Urheiluautoilijoiden Formula-karting- kerhossa. Juha Lipsanen totesi jutussa: "Intoa onkin riittänyt, sillä kerhoilloissa on ollut vakituisia kävijöitä yli 30 ja talvella jäällä oli ajamassa vielä enemmän. Koko porukka on jaksanut ilahduttavasti paneutua kartingin sääntöihin. Vetäjät saavat olla tarkkoina, sillä lapset huomaavat epäjohdonmukaisuudet välittömästi."
Jutun teon hetkellä seuran auto oli levällään Auto- Heguleiden korjaamolla, jossa Risto Kärkkäisen johdolla osat puhdistettiin ja maalattiin, minkä jälkeen taas päästiin ajamaan. Tuossa vaiheessa oli menossa anomisprosessi Juvan ammattikoulun pihan käytöstä, joka saatiinkin ammattikoulun rehtorin Juha Huovisen myötämielisellä päätöksellä. Jutussa kerrottiin myös, että karting ei ollut pelkästään poikien laji, sillä mukana oli tuossa vaiheessa neljä tyttöä. Myös lajin harrastamisen edullisuus oli huomioitava, sillä UA:lla oli auton lisäksi tarjolla ajovarustukseen kuuluvat kypärät ja ajokäsineet. Ammattikoulun pihaan tehdyllä radalla päästiin 50 -60 km/h vauhteihin, mutta oikealla radalla mentiin jopa 100 km/h.
Anu Hämäläinen: "Muistan sen, että ensin piti täyttää 10 vuotta, ennen kuin pääsin kisaamaan ja kesällä 1987 alettiin kiertää kisoja. Ensimmäisen kisani ajoin muistaakseni Kuopiossa äitienpäivän aikoihin. Siitä tulikin vuosittainen perinne, sillä kilpailukausi aloitettiin aina Kuopiosta."
Savonlinnassa Kuikkaniemessä käytiin elokuun puolivälissä 1987 kisa, jossa oli mukana juvalaisia. F-Mini (10-12 vuotiaat)- luokassa oli Jani Jääskeläinen viides, Anu Hämäläinen kuudes ja Jarno Heikkinen kahdeksas. Seuraava kahtena vuotena Jarno Heikkinen kisasi jonkun verran. Hän ajoi mm. Lahdessa, Kuopiossa, Turengissa, Savonlinnassa, Pieksämäellä ja Anttolassa. Menestys antoi vielä odottaa.
Muita mikroautoilun parissa olleita nimiä oli mm. Maarit Muttilainen, Lari Hämäläinen ja Kimmo Kosonen. Myös myöhemmin juvalaisessa autourheilussa meritoitunut Mika Savolainen ajoi junnuna. Savolaisella oli jopa oma mikroauto, samoin myös Tuomas Suikkarilla. Tosin Savolainen muistuttaa, että kyseessä oli treeniauto, jolla ajettiin ammattikoulun pihassa ja myöhemmin Shellin pihalla. Kisoihin sillä ei menty. Mikroautoja junnuna ajoi myös Kauppisen Pekan ja Marjan tyttö Hanne. Muita mukana olleita oli mm. Mikko Summanen, Toni Nevala, Mika Multanen, Mika ja Jarkko Laitinen, Toni Kvick, Jani Pylkkänen, Kati Pasanen ja Pauli Laitinen.
Toiminnan puuhamiehenä oli Risto Kärkkäinen sekä Juha Lipsanen, jotka vetivät mikroautotoimintaa. Harrastajamäärä oli muutaman kymmenen ajajan luokkaa eli kiinnostusta lajiin oli hyvin paljon. Talvisin pidettiin kursseja Sampolassa, jossa kerrattiin sääntöjä, katsottiin videolta kisoja ja myöhemmin vanhan Unskan (sijaitsi Savonlinnan ja Sulkavan tien risteyksen tuntumassa) korjaamohallissa tutustuttiin mikroautojen tekniseen puoleen. Olihan paikka Kärkkäisen Ristolle hyvinkin tuttu työpaikkana.
Välillä touhuttiin talviaikaan myös Jukajärven jäällä, missä karting- harrastajat pääsivät ajamaan. Risto oli tehnyt ajokkiin aivan omanlaiset nastarenkaat, joka toki täristi ajaessa jonkin verran. Mutta pitoa jäällä oli! Kisatoimintaa siellä ei ollut, mutta treenata sai yllin kyllin. Jälki käteen monien muistoissa jäärata-ajot olivat todella mukavaa puuhaa.
Vuonna 1988 juvalaiset karting- harrastajat kiersivät kisoja ja leirejä kesän aikana. Pieksämäellä ajettiin syyskuun alussa toinen piirinmestaruuskisa. Luokassa F-mini Maarit Muttilainen oli kolmas, Anu Hämäläinen neljäs, Jani Jääskeläinen viides ja Jarno Heikkinen yhdeksäs. G-luokassa kisasi Jani Pylkkänen, joka sijoittui kuudenneksi. Pieksämäellä ajettiin myös F-mini alle lisenssi-ikäiset luokka, jossa kisailijat olivat 7-10- vuotiaita ja ajoivat F-mini säännöillä. Lari Hämäläinen oli kolmas, Kimmo Kosonen seitsemäs ja Pauli Laitinen yhdeksäs. Lopullisissa piirinmestaruustuloksissa juvalaiset sijoittuivat mukavasti: F-Mini luokassa Maarit Muttilainen oli hopealla, Anu Hämäläinen oli neljäs, Jani Jääskeläinen kuudes ja Jarno Heikkinen oli sijalla 11. G-luokassa Jani Pylkkänen oli neljäs.
Vuonna 1989 kisoja kierrettiin ympäri Suomea, varsinkin Anu
Hämäläinen ja Maarit Muttilainen. Kesän aikana menestys oli kohtalaista. Enää ei kaksikko
juurikaan ajanut ammattikoulun pihassa keskiviikkoisin vaan treenaamassa käytiin lähikaupunkien
mikroautoradoilla. Kilpailutahti oli kovaa ja ammattikoulun pihalla ei haluttu ajaa, koska siellä
oli omat vaaransa teloa kilpailukalusto remonttikuntoon. Myös kilpailukalustoon upposivat
toisenlaiset rahat. Runko maksoi vajaat 8000 markkaa. Siihen kun laski päälle kilpailukykyisen moottorit
ja pari rengaskertaa niin vanhempien lompakkoa oli kutistunut 15 000 markkaa. Siihen kun lisätään
kisa- ja harjoittelureissut, niin rahaa paloi paljon. Kalervo Hämäläinen totesi Juvan Lehdessä
syyskuun puolivälissä 1989: "Tänä kesänä olemme saaneet runsaasti
oppia ja kokemusta. Koko kesä on höylätty kansallisissa kisoissa ympäri Suomea ja nyt ovat
tytöt jo alkaneet sijoittua suhteellisen mukavasti. Viimeisissä kisoissa on jo kamppailtu
finaalipaikoista. Viime kesä oli vielä onnetonta, mutta niistä kerätty oppi on tarttunut niin kuljettajien
kuin meidän mekaanikkojen nuppiin." Ja Pieksämäellä käydyssä piirinmestaruuskisoissa se
näkyikin. F-juniori-luokan voittoon ja piirinmestariksi ajoi Anu Hämäläinen ja toiseksi tuli Maarit
Muttilainen. Tämän lisäksi Lari Hämäläinen ajoi alle 10- vuotiaiden sarjassa toiseksi.
F-mini-luokassa Jani Jääskeläinen oli kuudes ja Kimmo Kosonen oli yhdeksäs.
Viiden vuoden touhuamisen jälkeen, 90- luvun laman aikaan, laji kuihtui hissukseen taka-alalle. Rataa ei saatu rakennettua, ei liukkaan kelin ajoharjoitteluradalle eikä Karhukivelle. Ei, vaikka asiasta keskusteltiin paljon, oli lehtijuttuja ja avustushakemuksia tehtiin sinne sun tänne. Painatettiin jopa Joutuin Juvalle mikroautorata- tarroja. Lampaanpolskan aikaan ajettiin näytösajoa postin ja poliisiaseman ympärillä, minkä Juvan Ua järjesti. Juvan yläasteen pihalla ajettiin näytösajot, jota television väki kävi kuvaamassa. Telkkarista pääsi seuraamaan juvalaisten karting- toimintaa. Mikään ei auttanut. Rataa ei Juvalle tullut ja ammattikoulun pihaa voinut enää käyttää, joten ei ollut paikkaa missä harjoitella. Juha Lipsanen muisteli, että ohjatun mikroautokerhon toiminta kesti viisi vuotta, aina vuoteen 1991 asti. Muutamilla kuskeilla kisat jatkuivat. Anu Hämäläinen muistelee: "Vuonna 1989 niitä kisoja kierrettiin sitten joka ikinen viikonloppu. Ajaminen, kisaaminen ja varikkoelämä oli upeaa aikaa. Paras muisto on Imatran kisan voitto, jossa oli kaikki parhaat ajajat mukana. Tuohon aikaan kartingia ajoi myös Kimi Räikkönen ja onnistuin voittamaan hänet jossain kisassa. Eihän se silloin ollut huima juttu, mutta kun Kimistä tuli Formula-kuski, asiasta muistutettiin välillä ja asialle jopa naureskeltiin. Karting-kisoissa Pieksämäellä tutustuttiin mm. Esapekka Lappiin ja ennen kaikkea Jari Ketomaahan. Lapsiahan me silloin oltiin ja ajettiin kisaa. Muistuu mieleen tarina Pieksämäeltä, kun ei meinattu saada autoa käyntiin ja se piti käynnistää työntämällä. Kummasteltiin, mikä tässä nyt on vikana. Jari saapui paikalle katsomaan ja sanoi meille, "Minä tiedän mikä tuossa on vikana". Oltiin kuulolla, että no mikä. "Se ei lähde käyntiin, se siinä on vikana", sanoi Jari hymyillen.
Ne joilla oli omat mikroautot, jatkoivat lajia itsenäisesti. Vuonna 1990 Anu ja Lari Hämäläinen, Jani Jääskeläinen sekä Maarit Muttilainen kiersivät kisoja ja monet muut. Imatralla F-junioriluokan ykkönen oli Juvan Anu Hämäläinen. Maarit Muttilainen oli viides ja Jani Jääskeläinen oli sijalla 13. Kokemäellä taas Maarit oli sijalla 13. Maarit muisteli kisanneensa myös mm. Lappeenrannassa, Imatralla, Pieksämäellä, Anttolassa, Jämsässä, Raisiossa, Iisalmessa, Kuopiossa, Turengissa ja Vaasassa. Parhaiten kisat sujuivat Lappeenrannassa, missä hän oli kolmas. Hurjin kisa oli Jämsässä, missä Maarit ajoi edellä olevan takapyörään, jonka seurauksena auto meni nurin pyörien muutaman voltin. Pahimmilta vältyttiin vaikka selkä oli todella kipeä mutta mitään ei murtunut. Kuitenkaan seuraavan päivän kisassa hän ei pystynyt ajamaan. Keskimäärin Maarit ajoi muistikuvansa mukaan ainakin kymmenkunta kisaa vuodessa. Mainittakoon, että tuohon aikaan kartingissa kisaili mm. Kimi Räikkönen, Esapekka Lappi ja Jari Ketomaa.
Vuonna 1992 lehtijuttujen perusteella kisoja kiersi Anu ja Maarit. Anu ajoi edelleen F-juniorit/ yleinen- luokassa. Hän oli Lappeenrannassa toinen ja Oulussa viides. Hyvinkäällä Anu oli kymmenes ja sijalla 22. Kuopiossa taas tuli viides sija. Hän oli SM-pisteillä sijalla yhdeksän.
Anu kertoo: "Vuosi 1992 oli hyvä vuosi. Kilpailtiin paljon ja SM-osakilpailussa Oulussa olin neljäs. Kun kisakausi alkoi Kuopiosta, joka oli meille perinne, niin yhtä tärkeä perinne oli Lapinlahdella ajetut juhannuskisat. Niistä ei voinut olla pois. Ja kauden päätöskisa ajettiin aina Paimiossa." Seuraavana vuonna 1993 kisasi edelleen Anu ja Maarit. Anu siirtyi ajamaan Yamaha-luokkaa ja mm. Kuopiossa kolmas ja Kiteellä neljäs. Anu kertoi, että tuota luokkaa hän ajoi vain vuoden verran. Vuonna 1994 Maarit ei enää kisaillut, koska ajokortti-ikä läheni ja se kiinnosti enemmän. Maaritin ura kartingissa kesti seitsemän vuotta. Maarit Muttilaisen sukunimi on nykyään Petäjä ja hänet voi bongata S-Market, Juvasta, missä Maarit työskentelee.
Vuonna 1994 lehtijuttujen mukaan Anu ajoi Formula Nordic-luokkaa. Porissa hän oli yhdestoista, Vihdissä kuudes ja Kiteellä ajetussa SM-osakilpailussa hän oli kahdesti kymmenes ja sai kuusi SM-pisteissä. SM-osakilpailuissa pisteille pääsi kaksitoista parasta kuljettajaa. Anu muisteli aikaa: "Kausi 1994 oli viimeiseni. Olin muuttanut Helsinkiin jo 16-vuotiaana ja sieltä tulin milloin kavereiden kyydillä tai bussilla Juvalle josta lähdettiin kisoihin. Tuo vuosi 1994 oli hyvin vaihteleva vuosi. Tuli keskeytyksiä, oli toki hyviä kisoja, mutta hajosi myös moottoreita. Alkoi käydä tuo harrastus hyvin kalliiksi. Olin 17 -vuotias kun lopetin kartingin harrastamisen. Aika meni Helsingissä opiskellessa ja ajokortti-ikä läheni. Laji sitten jäi, mutta se oli todella mukavaa aikaa jota on kiva muistella."
Vuoden 1995 puolella ei enää lehtijuttuja näkynyt lehdissä. Kuitenkin, hienoa työtä ja aktiivista kilpailutoimintaa nähtiin juvalaisten karting -kuskien toimesta.
Vesa Kontiainen