MIKA SAVOLAINEN
Mika Savolainen ajoi rallia 2000- luvun alussa. Vuonna 2004 hän ajoi yhden kesän ajan. Ensimmäisessä kisassa oli kartturina Veijo Närhi. Tuolloin kisattiin Skoda Favorit- kalustolla.
Vuonna 2005 Savolaisen kisa- autoksi vaihtui Nissan Micra S. Kesällä 2005 Savolainen osallistui Jyväskylässä Neste Rally Finlandiin. Kisa sujui hyvin, mutta lauantaina Ouninpohjan erikoiskokeella autosta hajosi vetoakseli. Sunnuntaina hän pääsi jatkamaan luokassaan supersäännön ansiosta ja hän päästelikin menemään hurjaa vauhtia kanssakilpailijan kanssa ollen luokkansa nopeimpia.
Vuonna 2008 Savolaisella ajokkina oli Honda Type R ja kartturina Kalle Puurula. Ensimmäinen kisa ajettiin Tampereella. Ensimmäinen EK meni erinomaisesti, mutta EK 2:lle lähdettäessä auto ei käynnistynytkään, vaikka mitä teki. Kisa jäi siihen. Jälkeenpäin ilmeni, että bensapupun rele oli hajonnut.
Naantalin kisaan lähdettäessä Savolainen oli junnujen SM-sarjassa toisena ja mahdollisuudet SM-mitaliin oli. Hänelle kuitenkin määrättiin lähtönumeroksi 20 vaikka sen piti olla numero 2. Kisan järjestäjät olivat tehneet virheen, mutta antoivat Savolaiselle mahdollisuuden päättää lähteekö hän numerolla 20 vai kaksi. Savolainen valitsi kakkoslähtöpaikan. Se oli virhe, sillä tielle olikin ajettu mursketta eikä pätkällä päässyt mihinkään. EK 6:lla Mika päätti laittaa kaiken peliin. Tuli alamäki joka kaartoi vasempaan ja mies tuli siihen hurjaa vauhtia. Koska kyseessä oli ns. pimeä kisa, eli etukäteen ei voinut pätkää nuotittaa, mutkassa koitti yllätys. Se kirrasikin eli kiristyi koko ajan ennakoitua enemmän vasempaan. Takapää tippui tieltä ja osui kiveen. Siitä auto kyljelleen jonka jälkeen auto kimposi vasemmalta puolelta kiveen ja sen jälkeen pyörittiin katollaan muutama voltti. Auto jäi ylösalaisin, Savolainen menetti tajun ja sai aivotärähdyksen. Kolmisen minuuttia Savolainen roikkui tajuttomana turvavöissä ylösalaisin, kunnes apua saatiin ja auto työnnettyä pyörilleen. Siitä Savolainen vietin sairaalaan, jossa hän oli tarkkailussa.
Seuraavalla viikolla alkoi hurja pääsärky ja Juvan terveyskeskuksesta mies lähetettiin suoraan Mikkeliin keskussairaalaan, jossa vika saatiin kohdennettua ja lääkitys kohdilleen. SM-mitalit oli menetetty. Jälkeenpäin incarista selvisi, että vauhtia oli ollut ulosajohetkellä 150km/h, vaikka Savolainen oli luullut vauhdiksi 70 km/h.
Vuonna 2009 Savolainen vielä kisasi, mutta koska ralli meni isoille teille, jossa vauhdit olivat lähempänä 200 km/h ja keskivauhdit yli 140 km/h, se alkoi olla liikaa. Varsinkin vielä kun rengassääntö muuttui samalla, niin se alkoi olla lopun alkua. Kouvolassa vielä kisailtiin, kartturina oli Matti Hämäläinen. Vauhtia riitti luokan kärkisijoille, mutta ulosajo pilasi kisan ja autosta hajosi osia riittävästi. Savolainen päätti ralliuransa tuon kisan jälkeen.
2010- JA 2020-LUVUN KUSKIT
2010- luvulla ovat ajaneet mm. kaksi kisaa Jarno Heikkinen (Jarno Pekurinen), ajokkina Ford Escort. Savonlinna-rallissa oli edessä keskeytys ja Kontiolahti-rallissa hajosi vaihdelaatikko. Myös Juvan Ua:n Jani Puranen on kisannut muutamia kisoja (Japin muistin mukaan 2-3 kisaa) Historic- rallissa. Kartturina Jarno Pekurinen ja he kisasivat Volvolla. Myöhemmin ajokkina oli Ford Focus. Se kilpakalusto on myyty pois. Onpa Jarno Pekurinen ollut Leppävirta RT:n Maro Sutisen kartturina muutaman kisan. Maro on pitkän linjan autourheiluharrastaja ja hänhän ajoi jokamiesluokkaa Juvan UA:n voittoisissa liigajoukkueissa 2015 ja 2016. Parissa kisassa Jani Purasella oli kartturina Jonna Pylkkänen.
Harrastajarallisarjaa on ajanut mm. Teemu Häyrinen (Toni Rahikainen). He kisasivat pari vuotta sitten mm. Laukaalla jossa oli tuloksena luokkavoitto ja Mikkeli Rallissa, jossa olivat yleiskilpailussa sijalla 13. Teemun ensimmäinen ajettu ralli oli Piippola-ralli vuonna 2019. Teemulla on ollut yhdessä kisassa kartturina ranskalainen kaunotar Jessica James. Tarina kertoo, että ranskatar haluaisi jatkaa Teemun kanssa kisailua. Mielenkiinnolla seurataan, mitä vuosi 2025 tuo tullessaan.
Savolaisen Roope on kisannut Historic -sarjassa vuodesta 2024. Kartturina hänellä oli Jukka Puurula. Vuoden ensimmäinen Historic-ralli ajettiin Mikkelissä, jossa hajosi vaihdelaatikko. Toisessa osakilpailussa Mänttä- Vilppulassa hajosi moottori ja kolmannessa osakilpailussa Kouvolassa hajosi vaihdelaatikko. Savolainen kertoi ajaneensa edellisen kerran kisaa rallin puolella Mikkelissä vuonna 2005. Ajokkina oli tuolloin Skoda ja kartturina silloinkin Jukka Puurula. Roope on ajanut rallia jo 1970- luvun lopulta lähtien, milloin seurana oli Valkealan Ua tai Kouvolan Ua.
KALLE ASIKAINEN
Juvan Ua:n ylivoimainen rallin ykköstykki kautta aikojen on eittämättä Kalle Asikainen. Mies on ollut Juvan ykkösnimi rallin parissa jo kolmella vuosikymmenellä, 2000-, 2010- ja 2020-luvulla. Kallen ura rallin saralla alkoi vuonna 2003 ostettuaan Häyrisen Matin Escortin. Kartturina toimi tuolloin juvalainen, Koikkalan suunnalta kotoisin oleva, Toni Himanen. He ajoivat menestyksekkäästi F-Cupia, jossa tuloksena oli useita luokkavoittoja. Ensimmäisenä vuotena kisattiin kaksi kisaa b-junioreissa. Ensimmäinen kisa ajettiin Joutsassa ja toinen kisa Imatralla päättyi kannen halkeamiseen.
Vuonna 2004 kaksikko jatkoi kisaamista. Ajettiin F-Cupia b-junnuissa ja ensimmäinen kisa Kemissä sujui hyvin, sillä tuloksena oli kolmas sija luokassaan. Lempäälässä sekä Kokkolan Venetsialais-ralli jouduttiin keskeyttämään, sillä auto ajautui syvälle suo-ojaan. Kalusto meni niin syvälle, ettei tietä enää nähnyt. Tuon jälkeen Escort piti korjata ja maalata. Oranssi väri keksittiin silloisen Hotelli Juvan kyltistä. Kermisen Pekka luotsasi tuolloin Hotelli Juvaa ja käytiin kovat sponssineuvottelut. Lopputuloksena raha ei vaihtanut omistajaa, saunaillan Pekka taisi tosin järjestää. Siitä lähtien auton väri on ollut oranssi. Purasen Lasu on vetänyt viimeisen päälle pinnan Asikaisille aina - sponssina.
Kangasniemellä jouduttiin keskeyttämään vaihdelaatikon hajoamisen seurauksena. Valkeakoskella otettiin F-cupissa luokkavoitto. Vuoden 2004 kauden viimeinen osakilpailu käytiin Hankasalmella Revontuli-rallissa. Tuloksena oli b-junioreiden yleiskilpailun voitto. Kisa sinetöi a-junioreihin nousun.
Vuonna 2005 a-junioreissa kausi alkoi Orimattilassa, jossa edessä oli keskeytys koska auto meni ulos, pitkän matkaa pellolle. Katsastus-rallissa oltiin luokassaan sijalla seitsemän ja Joensuun kisassa tuloksena oli kuudes sija. Pohjois- Hämeen rallissa ajettiin luokassaan kuudenneksi. Nuutajärven sekä Vilppulan kisassa oltiin jo luokassa kolmansia.
Kaksikko nousi ennätysnopeasti b-junioreista a-juniori-luokkaan. Monet tajusivat, että aikamoisesta lupauksesta oli kyse ja asian rekisteröivät myös kanssakilpailijat. Asikainen ajoi nilkka suorana kisoja ja muisti välillä missä on syytä käyttää välillä jarruakin tai edes nostaa jalkaa kaasulta. Tahko-rallissa oltiin noustu jo a-junioreihin. Tuloksena oli voitto a-junioreissa. Asikainen piti hurjinta vauhtia, sillä hänen aikansa oli koko kisan nopein. Asikaisen mukaan Tahko-rallin kisassa tullut voitto nousi hänen omien sanojensa mukaan nuppiin ja "vati" ei kestänyt. Tuttavia ja yhteistyökumppaneita tuli seuraamaan treeniä Kirstanmäen suunnalle ja Kalle halusi näyttää, että vieläkin kovempaa mennään. Tämän seurauksena auto meni katolleen ja iltapuhdetöitä oli luvassa enemmänkin. Haminassa ajetussa Kaakkois-rallissa kalusto meni taas katolleen. Kalle kertoi, että näistä kahdesta tapahtumasta hän oppi ja sisäisti paljon asioita. Tuohon aikaan kaikki kisat olivat ns. pimeitä kisoja eli nuottien mukaan ei menty. A-junioreissa tuli lopulta seitsemäs sija, mutta Kallen mukaan itsetutkiskelun paikka oli edessä. Kuitenkin nousupisteitä tuli sen verran, että siirtyminen yleiseen luokkaan oli tosiasia. Asikainen ei ollut niitä kuskeja, jotka eivät halunneet nousta vaan eteenpäin mentiin. Monet kuskit tekivät niin, etteivät halunneet pärjätä kauden lopuissa kisoissa, ettei vaan olisi tarvinnut nousta seuraavaan luokkaan jossa pärjääminen ei enää ollutkaan sitä mihin oltiin ehkä totuttu alemmissa luokissa. Toki, siellä on vaikeampaa pärjätä ja haluttiin jatkaa vaikka mieluummin A-junioreissa. Asia, mitä Asikainen on aina kummastellut.
Vuodesta 2005 puhuttaessa, Asikainen haluaa aiheesta nostaa esiin Himasen Tonin kovan työn auton kimpussa. Hän piti siihen aikaan lähes yksin huolta Escortin kisakunnosta. Siinä sai päivätöiden oheen vaihtaa kattoa ja purkaa vaihdelaatikkoa aika lailla. Tonin työpanoksen ansiosta kisaileminen oli mahdollista.
Vuosi 2006 alkoi takkuisesti ja epäonnea riitti. Vaikka Nordic Solution -rallissa Kuopiossa hän oli luokkansa kahdeksas, Asikaiselle se oli treeniä eikä kyseessä ollut F-Cupin osakilpailu. Seuraavat neljä F- Cupin kisaa olivat vaikeita. Hän joutui keskeyttämään niin Savonlinna-rallissa, Hotelli Jämsä- rallissa kuin kesällä ajetuissa Itärallissa sekä Uuraisilla. Autourheilussa kun kaikki on mahdollista ja Asikaisen mukaan keskeytykset ovat turhauttavia ja varmasti mielessä tuli mietittyä rallin mielekkyyttä. Teknisille ongelmille kun ei vaan mahda mitään vaikka menohaluja olisi kuinka paljon. Loppuvuosi menikin jo paremmin. Kankaanpäässä oltiin F-Cupissa luokassaan sijalla 13. Vilppula-ralli ei ollut F-Cupin osakilpailu ja siellä oltiin luokassa toisena. Laihia-rallissa oltiin luokassaan viides ja Länsirannikon-rallissa tuloksena oli luokasta yhdeksäs sija.
Vuonna 2007 Asikainen/Himanen ajoi vain kolme kisaa. Imatralla oltiin luokassaan neljäs, Jari-Pekka-rallissa Heinolassa oli tuloksena kolmas sija luokassaan ja Vaakuna-ralli Mikkelissä päättyi keskeytykseen. Heinolan kisaa on syytä korostaa, sillä tuohon aikaan ajettiin Escortilla samassa luokassa Bemareiden ja Volvojen kanssa isossa luokassa. Pikku luokassa ajoi Toyotat. Tuossa kisassa Asikainen/Himanen oli myös yleiskilpailun kolmas. Ja kun oli Cupin osakilpailusta kyse, niin siellä oli silloin mukana käytännössä kaikki Suomen parhaat äffäläiset. Yleisessä oli mukana 71 lähtijää ja koko kisassa 210 autokuntaa. Se oli Escortilla kovan luokan suoritus ja oli Asikaisen Kallen mielestä yksi hänen parhaita kisojaan. Vuosi 2008 oli välivuosi kisaamisesta.
Vuonna 2009 oli muutoksen aikaa. Vaikka Asikainen kisasi Toni Himasen kanssa alkuvuodesta neljä kisaa ja loppuvuodesta yhden, tuli viereen Simetec-rallissa Nilsiän suunnalla kisatussa kisassa kartturiksi Sari Pietikäinen. Sarista tuli myös Asikaisen elämänkumppani. Nilsiän kisassa ensimmäinen erikoiskoe sujui hyvin, mutta toisella erikoiskokeella autosta loppui veto ja edessä oli keskeytys. Himasen Tonin kanssa kisattiin vielä Jari-Pekka-ralli Heinolassa ja tuloksena oli yhdeksäs sija luokassa 2.
Vuodet 2010 ja 2011 oltiin tauolla rallin parista, sillä tuolloin oli talon rakentamisen ja perheen perustamisen aika. Eikä vuonna 2012 ajettu Sarin kanssa kuin Vaakuna-ralli, jossa tuloksena oli keskeytys. Vuonna 2013 ei Asikainen kilpaillut.
Vuosina 2014 ja 2015 Asikainen kisasi vain pari kisaa vuodessa. Toivakka-rallissa oltiin luokassa 11 toisena ja Jari-Pekka -rallissa Heinolassa oli edessä keskeytys. 2015 kisattiin Toivakka-rallissa, jossa he olivat luokassa 11 kakkosina. Kiteellä tuli luokkavoitto Ten Tools-rallissa, mutta Asikainen ei juurikaan voittoa arvosta, koska ajettiin lisäluokassa. Näinä vuosina ei ajettu F-Cupin osakilpailuita.
Vuoden 2016 aikana ajettiin neljä kisaa. Kolme kisaa päättyi keskeytykseen: Kangasniemellä, Vaakuna- ralli Mikkelissä ja Salpausselkä-ralli Lahdessa. Sen sijaan Black Rocket- ralli Tampereen maastossa sujui hyvin ja tuloksena oli neljäs sija luokassa 2. Seuraava vuonna 2017 Asikainen ajoi yhden kisan, eli Vaakuna-rallin Mikkelissä ja kisa päättyi keskeytykseen, koska moottori sanoi työsopimuksen irti.
Vuosi 2018 oli epäonnen vuosi, sillä kolme kisaa päättyi keskeytykseen; Koillis-Savon- ralli, Vaakuna-ralli Mikkelissä ja Ten Tools-ralli Kiteellä.
Vuonna 2019 keskityttiin F-Cupiin. Ensin ajettiin treenikisa, Säästöpankki-ralli jossa tuloksena oli ykkössija luokassa 3. F-Cupissa ajettiin ns. pimeitä kisoja eli ei ollut nuotitettuja kisoja. Kisat sujuivat hienosti, sillä Hankasalmella Revontuli-rallissa saavutettiin kolmas sija luokassa 1 ja Kuhmoisten rallissa tuli luokkavoitto luokassa 1. Jatkoa seurasi Toivakka-rallissa, sillä luokkavoitto oli tosiasia. Vaikka Jari-Pekka- ralli Heinolassa päättyi keskeytykseen, niin Petäjävedellä kaikki oli vielä auki. Kisat olivat sujuneet hyvin ja Asikaiset olivat nopeimpia luokassaan yleisessä. Kalle päätti, että nyt ei jätetä mitään sattuman varaan, koska kokonaisvoittoon oli mahdollisuudet. Käyttöön otettiin uusi vaihdelaatikko. Ensimmäistä erikoiskoetta ei ajettu kuin parisen kilometriä, kun uusi vaihdelaatikko meni jumiin ja kisa oli taputeltu. F-Cupissa loppusijoitus luokassa 1 oli toinen sija. Asikainen korostaa, että vuoden 2019 kisoja himmensi se, kun osa kovista nimistä oli siirtynyt ajamaan F-cupia nuottikisoina joten pimeissä kisoissa oli helpompi pärjätä.
Kun on huonoa tuuria, niin sitä on ja jälleen kerran Motor sport näytti arvaamattoman puolen. Vaikka kuinka huolellisesti valmistaudut, niin mikään ei ole varmaa. Tavallinen katsoja ei voi ymmärtää kuinka paljon yhdessä kisassa on muuttuvia tekijöitä. Tai kun kisaan valmistaudutaan. Ennen kuin auto on lähtöviivalla, työtunteja vaaditaan hurjia määriä eri asioihin. Omat pähkäilyt on renkaat, moottori, voimansiirto ja kaikki muu. Niihin kun keskittyy siviilitöiden ja perheen asioiden kanssa, niin yhtälö käy aika kovaksi. Lisäksi kuskin ja kartturin valmistautuminen kisaan on oma lukunsa. Kymmeniä asioita pitää käydä läpi ennen kuin kisa aloitetaan eikä se hyvä onnikaan olisi pahitteeksi. Kuitenkin vuosi 2019 oli yksi Asikaisten uran parhaista.
Siitä eteenpäin kaikki kilpailut on ajettukin nuoteista, ja siinä kohtaahan laji muuttui aika paljon.
Vuosi 2020 oli koronavuosi, joka perutti kaiken mahdollisen Suomesta. Kaksi kisaa kuitenkin ajettiin; F-Cupin kisassa Kangasniemellä tuli viides sija luokassa 1 ja Koillis- Savon-ralli päättyi keskeytykseen.
Vuonna 2021 Ilomantsissa oli F-Cupin kisa ja nuotitettu ralli. Siellä Asikainen otti luokkavoiton luokassa 2. Vuosi 2021 olikin sinänsä virstanpylväs, että sieltä tuli ensimmäinen luokkavoitto nuotista ajettaessa, ja yleiskilpailussa oltiin kolmansia. Se olikin sitten kovin mahdollinen suoritus, minkä Escortilla pystyi saavuttamaan. Tässä kohtaa Kalle alkoi miettiä auton vaihtoa ja tajunnut, että vaikka kuinka laittaa oikeaa nilkkaa suoraksi, niin tuon kovempaa ei Escortilla pääse. Bemarit menivät koko ajan kovempaan. Tuli ajatus vaihtaa kilpakalustoa. Asikaiset etsivät BMW:ta ja sopiva löytyi Pohjoisten Autoliikkeestä. Siellä oli BMW, jolla oli aiemmin kilpaillut Lammin Jari Kankaanmaa. Kaupat syntyivät ja Escort annettiin kaupassa välirahana. Alkukausi kisattiin Escortilla ja loppukausi BMW:llä.
Ensimmäisen kerran BMW:llä kisattiin Mäntsälässä vuonna 2021. Uuteen kalustoon meni aikaa totutellessa. Kalle Asikainen kertoi: " Se oli totaalisesti erilainen ajettava kuin Escort. Kun Escortilla sai ajolinjaa pidettyä suorana ja se pysyi käsissä, niin Bemarin kanssa oli haasteita. Tuntui kuin koko ajan mentäisiin sladissa joka mutkassa, kun auton takapää lähti koko ajan irti ja mutkiin mentiin kokoa ajan kylki edellä. Siltä se ainakin itsestä tuntui. Ajattelin, tästä ei taida tulla mitään. Sari kertoi aina siirtymillä, kuinka erikoiskoe oli sujunut. Hän kysyi nytkin, haluatko tietää, mikä aika ajettiin. Sanoin ensin Sarille, että en halua kun tuntui, ettei päästy mihinkään. Ei tämä riitä mihinkään. Sanoin sitten, no kerro sitten. Ilmeni että oltiinkin viiden sakissa, vaikkei ollut pitoa. Kun BMW:llä tottui ajamaan, se on mukava auto ajaa. Ei puske ja pysähtyy topakammin jarruttaessa kuin Escort."
Mäntsälän kisassa Asikaiset olivat viidensiä isommassa luokassa.
Pahin onnettomuus sattui Laitila- rallissa vuonna 2021. Autourheilussa on aina vaaran momentit ilmassa. Se voi johtua monesta tekijästä; ajovirheestä, olosuhteista tai tekniikan pettäessä. Kun tullaan hurjia vauhteja, niin yksi pieni sekunnin murto-osan lipsahdus voi johtaa katastrofiin. Asikainen kertoi: "Tuli ulosajo ja keskeytys. Auto oli luisussa ja perä osui ojarumpuun ja siitä lähdettiin ilmojen teille. Auto pomppasi korkealle ja osuttiin puuhun. Törmättiin haapaan ja siinä oli jäljet lähes kolmessa metrissä ja siitä tiputtiin maahan ja jäätiin katolleen. Multa meni taju ja kuusi kylkiluuta katkesi. Siitä ambulanssilla Turkuun sairaalaan. Jälkeenpäin, kun katsoin incarista, niin meidän keskinopeus oli pätkällä 117 km/ tunnissa. Turussa olin sairaalassa kaksi päivää, ja sitten siirrettiin Mikkelin keskussairaalaan, jossa olin viikon verran. Nukuin ensimmäiset päivät sairaalassa koko ajan, siis todella paljon. Edessä oli pitkä toipuminen. Multahan otettiin ajokortti pois 3-4 kuukaudeksi ja en luonnollisesti ollut edes työelämässä. Oli aikaa ajatella syntyjä syviä. Ajattelin jopa, että tämä touhu loppuu nyt tähän. En aja enää ikinä rallia. Ymmärsin kyllä, mitä olisi voinut sattua ja mitä olisi voinut pahimmillaan tapahtua jos olisi ollut todella huono tuuri. Pikku hiljaa siitä toipui. Meni pari kuukautta ja aloin etsimään Bemariin uutta koria. Tuntui, kuin olisi unohtanut kokonaan, mitä oli tapahtunut ja mitä siinä joutui kokemaan."
Taukoa kesti muutamia kuukausia, mutta niin vain vuoden 2022 puolella Asikainen sai kaluston parsittua kasaan ja samalla oli parsittu mieskin kasaan. Ensimmäinen onnettomuuden jälkeinen kisa oli treenikisa Savonlinna-rallissa. Paluu onnistui hienosti, sillä Asikaiset olivat kakkosia lisäluokka 33:ssa. Asikainen myöntää, että ensi alkuun kisassa hänellä oli hontelo olo ja ehkä hieman epävarmuutta ja varovaisuuttakin, mutta siitä se taas lähti. Kangasniemellä tuli keskeytys, kun auto kääntyi katolleen. Alku sujui hyvin, mutta Kalle myöntää että kisa meni suoraan sanottuna yliyrittämiseksi.
Korpilahdella DGS-rallissa vuonna 2022 Asikainen oli viides luokassa 6. Raisiossa tuloksena oli kolmas sija luokassa 6 ja Itärallissa oltiin kakkosia luokassa 6. Itärallin aikaan sattui kuuma päivä. Yhtälöön kun laitetaan lisäksi kuuma auton ohjaamo ja paksut kisahaalarit, niin hiki virtaa. Asikainen kertoo: "Muuten meni hienosti, mutta kahdella viimeisellä erikoiskokeella tuli paha olo, kun en tajunnut juoda mitään nestettä. Harmitti oma hölmöys, mutta tuon jälkeen olen tajunnut pitää huolta nestetankkauksesta. Nykyään on aina urheilujuomaa mukana."
Jyväskylän MM-rallin aikaan ajetaan aina Vetomies-kisa joka on arvostettu kisa ja siinä on aina mukana hurjat määrät autokuntia. Asikaisen kisa sujui erinomaisesti ja mies oli koko ajan viiden parhaan sakissa, kunnes tekniikkamurheet astuivat kehiin. Auton perä hajosi ja edessä oli keskeytys.
Kauden 2022 aikana oli vielä kaksi kisaa. Mikkelissä kisa päättyi keskeyttämiseen, mutta Jari-Pekka-rallissa Heinolassa Asikaiset olivat kolmansia luokassa 6.
Vuonna 2023 ei F-Cupia ajettu, mutta neljä kisaa kisattiin. Mikkelissä ajetussa rallissa Asikainen oli nopein. Hän ajoi kutsuvieras-luokassa numerolla neljä. Hyvästä lähtönumerosta oli hyötyä, sillä tiestöt olivat hyvässä kunnossa vielä siinä vaiheessa. Petäjävedellä kisa sujui hyvin, sillä Asikaiset olivat kakkosia luokassa 20.
Vetomies-kisa Jyväskylässä päättyi keskeytykseen, kun vaihdelaatikko hajosi. Joutsassa ajettiin harrastajarallissa ja tuloksena oli voitto luokassa 2.
Vuonna 2024 kisattiin peräti yhdeksän kisaa, joista suurin osa oli F-Cupin kisoja. Vuosi aloitettiin Historic- rallilla Mikkelistä joka ei ollut F-Cupia. Asikainen oli ykkönen luokassa 44.
Jämsässä ajettiin F-cupia ja tuloksena oli neljäs sija luokassa 3. Tuossa luokassa Asikainen ajoi kauden kaikki F-Cupin kisat. Kangasniemellä ajettu kisa oli Asikaisen mielestä hieno kisa ja siellä nähtiin kovaa taistelua luokka kolmen voitosta. Asikainen oli luokassaan kakkonen. Hyvä tahti jatkui Imatralla, jossa tuloksena oli luokan 3 palkintopallisija. Tällä kertaa oltiin kolmansia.
Seuraavaksi matkattiin Länsi-rannikolle Rantaralliin. Tuloksena oli luokka 3:ssa neljäs tila. Tuusniemellä ajetussa Hojo Hojo- rallissa tuli keskeytys autoon tulleen sähkövian vuoksi. Väliin ajettiin normikisa Savitaipale-rallissa, josta tulikin luokkavoitto. Kauden päätöskisa ajettiin Keravalla ja kyseisessä Hakevuori-rallissa Asikaiset olivat luokassaan kolmansia.
Kun Asikaiselta kysytään uran parhaita ralleja, muutama tulee mieleen: "Vuonna 2005 Nilsiässä tuli a-junioreiden voitto sekä yleiskilpailun voitto. Siellä onnistui kyllä kaikki enemmän kuin hyvin. Kangasniemen talvikisan kakkossija on jäänyt mieleen kovana taisteluna sekä harrastajarallin ykkössija Mikkelissä meni hyvin. Autokuntia kisassa oli 170. Ja kyllä F-Cupin Itärallin kakkossija on mainittava. Kisatessa erittäin tärkeää on hyvät yhteistyökumppanit, mitkä mahdollistaa kisaamisen, mutta myös huoltojoukot ovat kaikki kaikessa jota ilman ei hommasta tulisi mitään."
Kalle Asikainen/Sari Asikainen ovat eittämättä Juvan Ua:n ykköspari rallissa. He kisaavat joka vuosi tasaiseen tapaan ja menestystä on tullut roppakaupalla. Totta kai myös keskeytyksiä tulee mutta niitä tulee kaikille, ketkä kisaavat enemmän. Niiltä vain ei voi välttyä. Se on autourheilun lainalaisuuksia.
Asikainen kiteyttää mennyttä ja tulevaa: "Itse ajattelen näin, että niin kauan kun mukana pärjää jotenkin, homma on mielekästä. Jos ei pärjää, niin ainakin itselläni mielenkiinto ja touhu loppuu. Olen syntynyt vuonna 1976 eli ikää on jo jonkin verran joten ei tässä aktiivisia ajovuosia enää paljon ole. Tammikuussa 2025 olisi ensimmäinen kisa, mutta en ole sen asian eteen tehnyt vielä juuri mitään. Saa nähdä, mitä kaikkia kisoja ajetaan kauden aikana."
Historic Rallia ajaa Pertti Savolainen (kartturina Jukka Puurula). Syyskuussa 2024 kisailivat Mikkelin Ua:n Tommi Kinanen kartturinaan Juvan Ua:n Jari - Pekka Pekurinen Savitaipale-rallissa. Kalustona oli Martikaisen Lasselta vuokra-auto, eli lainakalusto Subaru Impreza WRX. Vaikka sijoitus menikin 30 ulkopuolelle, niin kaksikolle taisi syttyä kilpailemiseen ja mielenkiinnolla seurataan, nähdäänkö kaksikko kesän 2025 ralleissa.
Vuoden 2024 lopulla AKK Motorsport palkitsi Kaakkois- Suomen alueen parhaita autourheilijoita ja Kalle Asikainen oli rallin puolella ykkönen. Karttureista Sari Asikainen oli toisena.
Ensi vuonna 2025 viivalla nähtäneen ainakin jossain vaiheessa Kalle Asikainen (Sari Asikainen), Pertti Savolainen (Jukka Puurula) Historic -rallisarjassa sekä myös Teemu Häyrinen.
Vesa Kontiainen