RALLISPRINT
Rallisprinttiä on ajanut aikojen saatossa useita juvalaisia kuljettajia. Pääasiassa 80- luvun lopulla kyseessä on ollut rallikuskeja, myöhemmin muitakin.
Juvan Ua on myös järjestänyt rallisprint- kisoja varsinkin 90- luvulla, vuosina 1993, 1994 ja 1995. Vuonna 1991 piti Juvalla järjestää tammikuun toisena sunnuntaina rallisprint- kisa, mutta se jouduttiin perumaan vähäisen osallistujamäärän takia. Määräaikaan ilmoittautui vain 20 kuskia. Näin ei olisi saatu yhteenkään luokkaan täyttä lähtöä aikaiseksi. Syyksi kilpailunjohtaja Sirpa Sojakka kertoi: "Osanottajapulan suurimmaksi syyksi veikkaan rallikuljettajien tiukkaa kilpailukalenteria. Lisäksi alkukaudesta ei monikaan halua riskeerata kalustoaan. Toisaalta sprintteihin osallistuvat JM- ja KRC -kuljettajat hankkivat vähän käytettyjä renkaita rallikuljettajilta. Näin alkukaudesta ei renkaita vielä ole saatavilla."
Rallisprint kuuluu autourheilun kansallisiin peruslajeihin. Kilpailuja ajetaan kauden aikana noin 20- 30 kappaletta eri alustoilla, lumella, soralla ja asfaltilla. Kilpailut ovat jakautuneet tasaisesti ympäri Suomea.
Rallisprint-rata on yleensä hyvin pitkälti samanlainen, tai samantyyppinen kuin rallin erikoiskoe, mutta sen pituus on lyhkäisempi, yleensä noin 2000 - 5000 m. Oma lukunsa on radoilla ajetut kisat. Kesällä ajetaan sekä soralla että asfaltilla.
Rallisprintissä kuljettajat jaetaan kokemuksen ja taidon perusteella samoin kuin monessa muussakin lajissa, juniorikuljettajiin ja yleisen luokan kuljettajiin. Rallisprintissä ajetaan myös nuorten luokkaa.
Kilpailu etenee siten, että kuljettaja ajaa saman reitin kaksi tai kolme kertaa määrätyssä järjestyksessä ja paras aika on hänen lopullinen tuloksensa. Järjestäjä voi halutessaan myös kansallisissa kilpailuissa laskea kierrosten suoritusajat yhteen, jolloin voittaja on pienimmän yhteisajan saavuttanut kilpailija.
Kilpailukalusto on varsin kirjavaa. Huipputasolla on uutta rallikalustoa ja tehokkaita rallisprinttiä varten rakennettuja turboautoja, mutta harrastajatasolla ajetaan vanhemmalla ja edullisemmalla kalustolla.
Vuonna 1993 pidettiin Juvan Ua:n järjestämät kisat Virtasalmella Motoparkissa helmikuun 28.päivä. Mukaan oli ilmoittautunut 65 kuljettajaa, joista 26 ajoi yleisessä luokassa ja 39 kuskia oli juniori-luokassa. Juvalaisia oli mukana vain kaksi kuljettajaa. Yleisessä ajoi Markku Pylkkänen ja junioreissa Juvan Jyrki Purhonen. Ilmeisesti juvalaisia ei kiinnostanut ajaa talvikelissä katsomaan kisoja Virtasalmelle, koska katsojia oli paikan päällä vain 200. Yleisen luokan voittoon ajoi Jyväskylän Ua:n Ari Könönen ja toiseksi kiiruhti Tapiolan Ua:n Saku Vierimaa. Kolmanneksi kaasutteli Tikkurilan Ua:n Juha Miettinen. Savolaisista neljäs oli Mikkelin Ua:n Antti Rönkkö, viides oli Leppävirran Pekka Nyyssönen ja kuudenneksi ajoi Juvan Ua:n Markku Pylkkänen.
Junioriluokan voittoon ajoi Jari Ikonen, toiseksi tuli Jari Väätäinen ja kolmanneksi Jukka Lajunen. Juvan Ua:n Jyrki Purhonen oli sijalla 16.
Vuonna 1994 Karikon Autotalo- Rallisprint ajettiin maaliskuun 13.päivä Juvalla. Nyt ajettiin ns. kaatopaikan lenkki. Kisailijoita oli lähes 70. Juvan Ua:n Markku Pylkkänen kisasi Ford Sierra Cosworthilla yleisessä luokassa. Junioreissa kisaamassa nähtiin kolme juvalaista. Alpo Ruotsalainen kisasi Opel Asconalla, Jussi Hämäläinen Ford Escortilla ja Kari Nykänen Toyota Corollalla. Yleisöä oli paikan päällä todella mukavasti, olihan reitti lähellä kirkonkylää eikä kelikään ollut järjetön. Maaliskuun puolivälissä ei tarvinnut olla järjettömässä pakkasessa. Kisa onnistui järjestelyiltään erinomaisesti.
Yleisen luokan voittoon ajoi Nurmijärven Kimmo Jalava. Myös kakkoseksi ajanut Silvo Viitanen oli Nurmijärveltä. Kolmanneksi ajoi kisan paras naiskuski Orimattilan Eija Jurvanen. Neljänneksi sompaili Mikkelin Ari Himanen ja viides oli seurakaveri Antti Rönkkö. Juvan Ua:n Markku Pylkkänen oli kuudes.
Juniorit- luokan voittoon ajoi Tikkurilan Ua:n Kari Suomin. Toiseksi kaasutti Anjalankosken Ua:n Markku Koirikivi. Sijat kolme ja neljä menivät Mikkeliin; Esa Kovanen oli kolmas ja Timo Viskari neljäs. Viidentenä oli Kouvolan AUK:n Antti Seppälä. Juvalaisista paras oli sijalla 20. ajanut Alpo Ruotsalainen. Jussi Hämäläinen oli 27. ja Kari Nykänen 35.
Vuonna 1995 Karikon Autotalo- Rallisprint- kisa ajettiin maaliskuun 12.päivä. Kisareittinä oli Kaatopaikantie- Männynmäentie. Kolmeen luokkaan oli ilmoittautunut lähes 70 kuljettajaa. Yleisöä oli paikan päällä paljon, sillä keli oli varsin lauha eikä satanut mitään. Merkillisintä oli se, että juvalaiskuskeja ei kisaan osallistunut. Markku Pylkkänen oli muuttanut vuosi sitten Lahteen ja edusti tällä kertaa Hyrylän Ua:ta. Nolla-autoa ajoi Timo Ruotsalainen, jolla oli käytössä Alpo Ruotsalaisen Opel Ascona.
Kisan aikana yleisön käyttäytyminen oli sopimatonta. Yleisöä käveli kaikessa rauhassa tietä pitkin kisan aikana, joka oli ehdoton vaaramomentti. He eivät välittäneet järjestysmiesten kehotuksista tipan vertaa. Läheltä piti - tilanteita oli kisan aikana useita. Nähtiinpä jopa vanhempien vetävän lapsiaan pulkassa tietä pitkin kaikessa rauhassa. Lisäksi kilpailureitin varrella oli päihtyneitä katsojia, jotka eivät kehotuksia kuunnelleet vaan kävelivät tietä pitkin, joka oli kisareittinä. Oli ihme, ettei mitään pahempaa sattunut.
Yleisen luokan voittajaksi ajoi Kuopion Ua:ta edustanut Juha Miettinen, toiseksi ajoi Orimattilan Eija Jurvanen ja kolmanneksi kaasutteli Mikkelin Ua:n Tomi Lantta. Yleisessä luokassa ajoi 29 kuljettajaa.
Juniorit -luokan voiton nappasi Imatran Ua:n Harri Tenkala, toiseksi ajoi Pieksämäen Ua:n Pekka Lappi ja kolmanneksi Lappeenrannan Ua:n Matti Ilves. Luokassa kisasi 34 kuskia.
Nuorten - luokan ykkönen oli THU- Teamin Martti Sirro ennen Orimattilan Ua:n Tommi Tietäväistä. Osallistujia oli kuusi kisakuskia.
1990- luvulla sprinttejä ajoi edellä mainitut juvalaiskuskit ja muun muassa Leppävirralla vuonna 1990 yleiskilpailun neljäs oli Juvan Markku Pylkkänen. Hän ajoi luokassa 2 ja Timo Ruotsalainen ajoi myös sprinttikisoja rallin ohessa ollen Leppävirralla neljästoista, ajaen luokassa 4. Ruotsalainen kisasi muistinsa mukaan 5-6 sprintissä, mm. Punkaharjulla ja Saarijärvellä. Kultakiven kisassa Punkaharjulla hän oli kymmenes. Ruotsalainen ajoi kisasi Ford Escortilla.
90- luvulla Pylkkäsen Make oli ehdottomasti rallisprintissäkin Juvan Ua:n ykkösnimi. Viivalla nähtiin jonkin verran ralliakin ajaneita juvalaiskuskeja, mm. Alpo ja Timo Ruotsalainen sekä Jussi Hämäläinen. Sen sijaan juvalaisista rallia ajanutta Matti Häyristä ei sprintti kiinnostanut missään vaiheessa
Jussi Hämäläinen kisasi Ford Escortilla vain 2-3 kisaa vuosina 1994 -1995. Juvan lisäksi hän ajoi Leppävirralla kahteen otteeseen, eikä sen kummempaa menestystä kuulemma kertynyt. Jussi mainitsi, ettei kokenut sprinttiä omaksi lajikseen. Sitä vastoin rallia hän ajoi.
Mika Savolainen ajoi ensimmäisen rallisprint kisansa Valkealassa vuonna 2004. Ajokkina oli tuolloin Skoda Favorit. Myöhemmin, 2010- luvun alussa, hän ajoi Honda Civic Type R. Savolainen ajoi kaikkiaan toistakymmentä rallisprintti- kisaa. Parhaana muistona on Rantasalmella ajettu sprintti-kisa, jossa Mika oli kaksivetoistein nopein vuonna 2012.
2010-luvulla juvalaisista ajoi rallisprinttiä, mm. Jarno Heikkinen ja Eetu Kotro. Jarkki keskittyi ajamaan sprinttejä asfaltilla. Mikalle kävi kaikki ja Kotron Eetu tykkäsi ajaa lumella ja soralla koska auton alusta ei ollut rakennettu asfalttikisoja varten.
Heikkisen Jarkki ajoi ensimmäiset rallisprint -kisansa vuonna 2010, jolloin hän edusti Joroisten MK:ta. Hän otti useita luokkavoittoja ja oli kisoissa koko ajan viiden sakissa. Kotro aloitti ajamaan rallisprinttiä vuonna 2014. Ensimmäinen kisa ajettiin tuolloin Kerimäellä.
Eetu Kotro olikin Kaakkois- Suomen aluemestaruuskisojen kakkonen vuonna 2016.
Vuonna 2017 hän voitti rallisprintin aluemestaruuden.
Vuonna 2015 Juvan Ua:n Jarno Heikkinen avasi kilpailukautensa Tammisaaressa ajetussa Rallisprintin Future Cupissa viikonloppuna. Ajokkina oli Volvo. Juvalainen aikoi osallistua tuona vuonna sarjan kaikkiin osakilpailuihin, joita ajettiin 10 kappaletta. Jokaisella paikkakunnalla ajettiin kaksi kisaa peräkkäin. Muut kisapaikkakunnat olivat Oulu, Imatra, Laihia ja Rovaniemi.
Lauantaina Heikkisen kisa sujui mukavasti, sillä hän oli luokassaan 7:s ja juniorien yleiskilpailussa sijalla 10. Sarjassa oli mukana 48 kuljettajaa ja voittoon ajoi Espoon Aki Sahila.
Sunnuntaina sarjan toisessa osakilpailussa Tammisaaressa Heikkinen kasvatti riskinottoa ja ajoi äärirajoilla, mutta yksi mutka meni pitkäksi johon palkintopallisija meni. Siitäkin huolimatta Heikkinen ajoi kuusi sekuntia kovemman ajan kuin edellispäivänä ja hän oli junioreissa luokassaan kuudes. Palkintopallisija jäi ainoastaan kolmen sekunnin päähän. Junnujen yleiskilpailussa juvalainen oli sunnuntaina sijalla 12. Voittoon kaasutteli Hämeenkyrön Ua:n Juha-Pekka Pesonen. Heikkinen oli viikonlopun antiin tyytyväinen, sillä mies oli ajanut rallisprinttiä viimeksi yli viisi vuotta sitten ja asfaltilla nyt ensimmäistä kertaa.
Rallisprintin Future Cupin kolmas ja neljäs osakilpailu kisailtiin Oulussa. Mukana oli myös Juvan Ua:n Jarno Heikkinen. Kauden toinen kisaviikonloppuna sujui samaan tahtiin kuin ensimmäinen kisa Tammisaaressa. Lauantaina Heikkinen oli junioreissa luokassaan seitsemäs ja junnujen yleiskilpailun 11. Voittoon ajoi taas kerran Espoon Ua:n Aki Sahila.
Sunnuntaina ajettiin sarjan neljäs osakilpailu. Heikkisen oli ensimmäisen lenkin jälkeen toisena luokassaan, mutta toisella kerroksella hän ei aikaansa parantanut samassa suhteessa kuin muut kisailijat ja mies oli sunnuntainakin sijalla 7. Yleiskilpailussa hän paransi sijoitustaan parilla pykälällä ja oli sijalla 9. Tiukkaa kuitenkin oli, sillä Heikkisellä jäi kolmanteen sijaan ainoastaan 0,78 sekuntia. Juvalainen myönsi, että auton tehoissa hän on joutunut antamaan tasoitusta muihin nähden, sillä Heikkisen auton moottorissa on yli 100 hevosvoimaa vähemmin kuin kilpakumppaneiden kalustoissa. Sunnuntaina ykköseksi ajoi Hämeenkyrön Ua:n Juha-Pekka Pesonen.
Imatralla tahti jatkui samanlaisena. Heikkinen oli lauantaina neljäs ja sunnuntain kisassa tuloksena oli viides sija. Paha vaan, kalusto hajosi. Autosta meni perä ja lukko hajosi, mikä tiesi sitä, että Future Cupin kisat oli kisailtu. Heikkinen ei osallistunut kauden päättäviin Laihian ja Rovaniemen kisoihin. Jarkin muistin mukaan Imatran osakilpailu vuonna 2015 jäi sprintissä hänen viimeiseksi kisaksi, sillä vuonna 2016 ei juvalainen enää kisannut..
Vuonna 2017 Juvan Ua:n Eetu Kotro nappasi Kiteellä Tolosenmäellä ajetussa rallisprint-kisassa luokkavoiton ajalla 3.00,04. Kotro ajoi luokassa 12, juniorit, alle 2200 kuutiota kisakalustona Volkswagen 1302 S. Tuolla ajalla otettiin junioreiden yleiskilpailussa 10:s sija.
-Suurin osa kuskeista ajoi parhaan aikansa ensimmäisellä kierroksella. Kun toista kierrosta ajettiin, alkoi sataa vettä ja tuolloin harva paransi aikaansa, totesi Kotro kisasta.
Tämä tiesi sitä, että Eetu Kotro voitti Kaakkois-Suomen alueen mestaruuden junioreiden kokonaiskisassa. Kaikkiaan kauden aikana ajettiin neljä osakilpailua, joista kolmeen parhaan kisan pisteet laskettiin. Muita kisoja kauden aikana ajettiin Rantasalmella, Savonlinnassa ja Mäntyharjussa.
Vuonna 2018 Juvan Ua:n Eetu Kotro kilpaili Kerimäellä järjestetyssä rallisprint-kilpailussa. Kyseessä oli Kaakkois-Suomen neljäs ja viimeinen aluemestaruus osakilpailu. Talven aikana ajettiin kolme kisaa, Lahdessa, Mäntyharjulla ja Rantasalmella jotka olivat sujuneet mainiosti.
Kotron kisa sujui Kerimäellä hienosti, sillä hän oli kaksivetoisten yleiskilpailussa kuudes ajalla 1,45,44. Tuon ajan hän teki ensimmäisellä ajokierroksella. Luokassa ajoi 64 kuljettajaa. Samalla hän otti luokkavoiton junioreiden luokassa 12 ja 13. Kotro kilpaili kuplavolkkarilla, jota oli talven aikana laitettu porukalla, eikä turhaan. Autossa oli kokonaan uusi kone ja alustan kimpussa oli tehty paljon töitä. Kotro olikin hyvin tyytyväinen kalustoon Kerimäellä.
Yhteispisteissä Eetu Kotro sijoittui juniori-luokassa neljänneksi. Tiukkaa kisa oli, sillä ennen viimeistä osakilpailua kolme kuljettajaa oli tasapisteissä kamppaillen kolmannesta sijasta, tuloksena oli komeasti neljäs sija.
Kotro kisasi sprintissä vuonna 2019 kolme kisaa, Pieksämäki, Ristiina ja Anjalankoski. Vuosi 2020 oli koronavuosi, mutta syksyllä pystyttiin ajamaan kaksi kisaa, Kuopiossa ja Kiteellä. Molemmista kisoista Kotro nappasi luokkavoitot.
Vuonna 2021 Eetu ajoi SM-sarjan neljästä osakilpailusta kolme eli Laukaalla, Kiteellä ja Anjalankoskella. Neljänteen kisaan hän ei osallistunut Tuusniemellä koska se oli asfalttikisa ja Kotrolla ei ollut asfalttikisan renkaita, joten se jäi väliin. Hän oli juniori-cupissa sijalla seitsemän. Olisi ollut kuudeskin, jos olisi osallistunut Tuusniemen kisaan.
Vuonna 2022 oli kaksi kisaa. Talvella ajettiin Luumäellä ja Pieksämäellä, joka on toistaiseksi viimeisin Kotron kisa rallisprintissä. Eetu ajoi joka kisan volkkarilla. Kaikkiaan hän on kisannut 21 sprinttikisaa ja jokkista mies on ajanut eri luokissa yhteensä 59 kisaa.
Teemu Häyrinen on kisannut rallisprintissä kolme kisaa. Ajokkina hänellä oli Opel Astra. Kahdesti hän on kisannut Rantasalmella 2020-luvulla ja parhaiten meni Laukaanhovi -sprintissä vuonna 2023, jolloin Teemu voitti oman luokkansa.
Vuonna 2024 sprinttiä ajoi Timo Suhonen ja seniori-luokassa kisasi Pertti "Roope" Savolainen. Kauteen voi molemmat olla tyytyväisiä, sillä heidät palkittiin AKK Motorsportin Kaakkois- Suomen aluemestaruus-tilaisuudessa Kouvolassa marraskuussa 2024. Historic -luokassa Savolainen sai kolmannen palkinnon ja seniorit -luokassa Timo Suhonen oli toinen. Roopelle mennyt kausi oli ensimmäinen sprintin puolella Historic- luokassa. Roope voitti Rantasalmella ajetun sprintin Historic-sarjassa ja Mäntyharjulla hän oli toinen. Timo Suhonen taas ajoi ensimmäisen sprinttikisan seniori-luokassa tammikuussa vuonna 2021 Rantasalmella. Siellä hän onkin kisannut siitä lähtien joka vuosi. Myös 2024, jossa Suhonen oli seniori-luokassa neljäs häviten kolmossijan 2, 82 sekunnilla. Vuoden 2024 helmikuussa mies kisasi Mäntyharjulla ollen seitsemäs. Suhonen on kertonut ajavansa sprinttiä mieluummin radalla kuin metsän keskellä. Siksi Rantasalmen kisa on aina hänelle mieluisampi kisa.
Syksyllä 2024 Kalle Asikainen ajoi Leppävirralla elämänsä ensimmäisen rallisprint- kisansa ja hyvinhän se rattimieheltä sujui. Kalle oli BMW:llä yleiskilpailun neljäs ja tuloksena luokkavoitto.
Tulevana vuonna ainakin Suhonen ja Roope Savolainen nähtäneen taas kisaamassa näissä luokissa.